Zo zet je een franchiseformule op

WvdO | 20 aug 2012 | Esther Brons-Stikkelbroeck |
Franchising

Je hebt een goed product en je hebt een vorm bedacht om dit product aan de man te brengen. Je wilt het echter grootschaliger aanpakken. Franchise kan dan een optie zijn. Hoe pak je dat aan?

Een van de voordelen van franchise is dat je sneller kunt groeien dan wanneer je een vergelijkbare groei zelf zou moeten realiseren. Zowel operationeel als financieel nemen franchisenemers immers activiteiten over. De franchisenemer doet de investering in het vestigingspunt, draagt de kosten van de dagelijkse gang van zaken en organiseert de operatie op vestigingsniveau.

Franchise wordt daarom ook wel gezien als een efficiënte methode om in een markt door te dringen, zonder dat investeringen nodig zijn in een eigen net van verkooppunten. Je kunt snel groter worden, zonder teveel investeringen en met gemotiveerde samenwerkingspartners. Zij hebben er immers hun eigen geld in zitten. Het verbaast niet dat er juist op dit moment, nu het investeringsbudget lager is, een groei te zien is in het aantal franchiseorganisaties.

Denk jij ook aan het vermarkten van jouw idee door middel van een franchisenetwerk? Laat de onderstaande tips je helpen.

1. Wees reëel

Onthoud deze formule: uniek concept + inspirerende power + geduld = slaagkans

Ben jij als onderneming geschikt als franchisegever? Heeft jouw idee voldoende concurrentiekracht en is het onderscheidend genoeg?
Niet ieder concept leent zich ervoor om gedupliceerd te worden. Soms is een concept zó regionaal gebonden dat het geen kans van slagen heeft in een andere regio of is een concept zo verweven met de persoon erachter, dat de uitvoering door een ander gedoemd is te mislukken. Daar komt bij dat een ondernemer bepaalde kwaliteiten heeft, die niet altijd passen bij de rol van franchisegever. Een typische ondernemer is eigenwijs, de ideale franchisegever is een inspirerend leider. Dat wil niet zeggen dat ondernemers nooit franchisegever kunnen zijn of worden. Wees er bedacht op.

Ook het verdienmodel is bij een franchiseorganisatie anders dan bij een eigen onderneming. Niet alleen komen de investeringen voor rekening van de franchisenemers, de omzet wordt ook in eerste instantie gemaakt bij die franchisenemers. Groei en omzet via de franchisenemers is zeker niet vanzelfsprekend. Pas als zowel het concept als de ondernemer als het verdienmodel past, dan heeft groei door middel van franchise een kans van slagen. Zo niet, dan kan dat goed zijn dat een andere samenwerkingsvorm of groeiscenario beter past.

2. Beloof geen gouden bergen

Als je kiest voor een groeiscenario door middel van franchise dan zul je op zoek gaan naar franchisenemers. De verleiding is groot om deze zoektocht aan te pakken zoals dat een enthousiaste en gedreven ondernemer betaamt. Je presenteert je verhaal positief, gericht op de toekomst, met de nadruk op kansen in plaats van bedreigingen en aan iedereen die het maar wil horen. Bedenk daarbij dat het schetsen van een te rooskleurige toekomst ook nadelen kent. De franchisenemer die achteraf het gevoel heeft dat hij niet goed is voorgelicht, zal de formule en de betrokkenen geen goed doen. Het is natuurlijk belangrijk om het concept te verkopen aan geïnteresseerden, maar overdrijf niet. Onrealistische prognoses en te rooskleurige scenario’s leiden uiteindelijk tot conflicten en zelfs tot aansprakelijkheid. En een goed concept verkoopt ook als de beloftes realistisch zijn. En als je er een mooi jasje omheen wilt doen, zeg dat dan duidelijk en onderbouw het voorstel met goede stukken en aanbevelingen van anderen.

3. Schep duidelijkheid

Duidelijke afspraken over rechten en plichten zijn van essentieel belang. Om die duidelijkheid te kunnen geven moeten keuzes gemaakt worden. Wat verwacht je van je franchisenemers? Aan welke spelregels moeten zij zich te allen tijde houden en op welk gebied mogen zij met meer vrijheid ondernemen? Om dit soort vragen te kunnen beantwoorden zul je moeten weten wat de concurrentiekracht en het onderscheidendvermogen is van je concept. Dat bepaalt wat het concept nodig heeft. Hoe meer spelregels, hoe meer uniformiteit en herkenbaarheid bij het publiek. Maar hoe minder regels, hoe meer ondernemersvrijheid de franchisenemers hebben en hoe groter de kans bestaat dat het geheel aan ondernemersideeën nieuwe inzichten oplevert. Wat de keuze ook is, maak een keuze en maak de gevolgen daarvan duidelijk. De juiste balans tussen centrale aansturing en locale zelfstandigheid gecombineerd met begrip en duidelijkheid bij alle betrokkenen geeft een optimaal resultaat.

4. Wees kritisch bij de aanname van franchisenemers

Het is een ondernemer niet vreemd om risico te willen nemen of om ongeduldig te zijn, zeker als eenmaal de beslissing genomen is om te groeien met franchisenemers. Toch is het belangrijk om juist bij die eerste groep van franchisenemers kritisch te zijn. Stel als ondernemer een duidelijk profiel op van de ideale franchisenemer en houd hieraan vast. Het loslaten van dit eisenpakket leidt vroeg of laat tot problemen. Overigens leert de ervaring dat franchiseorganisaties vaak discussie krijgen met juist de franchisenemers van het eerste uur. Vaak is dit het gevolg van een te soepele houding in het begin. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Laat de eerste groep franchisenemers gerust weten dat hun betrokkenheid bij de pioniersfase wordt gewaardeerd, maar geef ook duidelijk aan wanneer aan de voorkeursbehandeling een einde moet komen.

5. Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Nederland kent net zoveel voetbalcoaches als het inwoners heeft; een franchiseformule heeft net zoveel meningen als het franchisenemers heeft. Deze franchisenemers laten die mening ook horen. Het is verstandig om een platform te bieden voor het uiten van die meningen. Vaak gebeurt dit in de vorm van een overlegorgaan, zoals een franchiseraad, of door het gebruik van bijvoorbeeld een intranet. Dergelijke gecontroleerde plekken voor communicatie bieden de mogelijkheid om tijdig nieuwe ideeën uit de groep te signaleren, om in een vroeg stadium klachten te ondervangen en ruzie te voorkomen en om de onderlinge verhoudingen te bestuderen. Stuk voor stuk waardevolle informatie.

Conclusie

Franchise is een fantastische manier om te groeien en om op een relatief korte termijn en met betrekkelijk lage investeringskosten marktaandeel te veroveren. De samenwerkingsvorm is bovendien bij uitstek geschikt om creativiteit en ondernemerschap te stimuleren. Zolang je duidelijk voor ogen houdt dat alle betrokken samenwerkingspartners beter moeten worden van het avontuur, kan er eigenlijk niets mis gaan.

 

Esther Brons-Stikkelbroeck Dit artikel is geschreven door Esther Brons-Stikkelbroeck.
Lid van het Sprout Expertpanel

Gerelateerde artikelen:


Meer over WvdO:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

kennispartner

Sprout live op de
Week van de Ondernemer

Remy Gieling SproutDe Week van de Ondernemer is een feestje voor ondernemers die vooruit willen. En daarom is Sprout er ook. Remy Ludo Gieling brengt verslag uit en spreekt aanwezige ondernemers over hun plannen en ambities. 

Sprout vernieuwt

hoofdredacteur Karin HusslageMaar Sprout blaakt zelf ook van de ambitie: achter de schermen sleutelen Karin Husslage en haar team aan een totaal vernieuwde opzet van Sprout. Wie member wordt, krijgt vanaf volgende week een piekfijn magazine, gratis toegang tot events, een hoogwaardig netwerk met andere Sprouters en een onmisbare website. 

Bekijk de video met uitleg door Karin: