Is Marqt eindelijk klaar voor groei?

Quirijn Bolle | 03 okt 2012 | Eric van den Outenaar |
SPR07 marqt02

Quirijn Bolle had en heeft grote ambities met zijn duurzame supermarktketen Marqt. De eerste zes jaren zijn echter verre van vlekkeloos verlopen. Na een herstructurering en met een nieuwe investeerder aan boord, zegt Bolle wendbaarder te zijn geworden. Is Marqt eindelijk klaar voor groei?

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?
In 2007 plaatsten we Bolle op de Challenger 50-lijst voor zijn gedurfde project. De ex-Aholdmanager zou met Marqt een supermarkt bouwen die het allemaal anders zou doen: geen grootschalige inkoop, maar een directe relatie tussen leveranciers en klanten. En: het gehele assortiment moest biologisch en duurzaam worden. Hij sprak de ambitie uit om in vijf jaar 25 winkels in de Randstad open te hebben en om uiteindelijk veertig tot zestig ‘alternatieve’ supermarkten te beginnen in heel Nederland. De groei verliep echter veel stroever dan gedacht. Begin dit jaar stond de teller op vier winkels. Bolle zegt dat de tijd nu is aangebroken om te groeien. Er heeft een turnaround plaatsgevonden en Marqt heeft Verlinvest, het investeringsfonds van de oprichtersfamilie van de Belgische bierbrouwer Inbev, als nieuwe investeerder aangetrokken. Kan Marqt nu eindelijk gas gaan geven?

In 2010 ontstond er, zo blijkt uit het jaarverslag van de KvK, twijfel over het voortbestaan van Marqt, er was een negatief eigen vermogen. Hoe kritiek was het?

“Het was best wel even kritiek. In dat jaar werden we geconfronteerd met allerlei problemen tegelijk. We hadden hoge kosten in verband met investeringen in onder meer de ict, en we waren veel tijd en energie kwijt aan het zoeken naar vastgoed. De omzet was echter nog niet op het gewenste niveau. Toen onze derde winkel, in de Utrechtsestraat in Amsterdam, eindelijk open kon, konden we tien maanden nauwelijks omzet draaien vanwege wegwerkzaamheden die veel langer duurden dan door de gemeente gepland was. Daardoor zijn we meteen bij de start al een miljoen euro aan inkomsten misgelopen. Onze winkels waren niet winstgevend genoeg om die klap zelf te kunnen opvangen.”

Hoe kwam de relatie met je investeerders onder druk te staan?

“Een van onze aandeelhouders had het zelf lastig en begon te twijfelen. We hebben toen een deel moeten herfinancieren. Dat was natuurlijk spannend, want de banken stelden als voorwaarde voor herfinanciering dat we extra kapitaal zouden aantrekken. Het was vanaf de start al ingepland dat er voor verdere groei een extra investeerder nodig zou zijn, maar die kapitaalbehoefte kwam eerder dan gepland. Ik realiseerde me dat ik vanuit die onvrijwillige situatie geen nieuwe aandeelhouder voor de lange termijn wilde zoeken.”

Hoe ver reiken de Marqt-tentakels? Begin 2008 ging het eerste Marqt-filiaal open op de Overtoom in Amsterdam. In de zomer van dat jaar volgende een vestiging in de binnenstad van Haarlem. Daarna bleef het stil tot maart 2010: er volgde een tweede vestiging in Amsterdam aan de Utrechtsestraat. Begin dit jaar ging een filiaal open in Den Haag en onlangs werd bekend dat de contracten getekend zijn voor twee locaties in Rotterdam, en één in de Amsterdamse Jordaan. Bolle zegt eind dit jaar op acht vestigingen uit te kunnen komen. Volgend jaar zouden er nog eens zeven stuks bij kunnen komen.

Wat doe je op zo’n moment?

“Ik ben op mijn aandeelhouders afgestapt en moest flink door het stof gaan. Maar juist van hen kreeg ik toen de nodige support, omdat ik transparant was over de situatie. We hebben besloten om eerst de troep op te ruimen, de pijn te dragen en daarna pas naar een nieuwe investeerder op zoek te gaan. Om die periode te overbruggen hebben mijn aandeelhouders en ik via een achtergestelde lening de balans versterkt en de operatie verder op orde gebracht. Vervolgens hebben we in die periode ook twee bestaande aandeelhouders uitgekocht en ben ik scenario’s gaan maken met potentiële toekomstige financiers.”

Wat heb je die aandeelhouders toen moeten beloven?

“Beloven kun je niets, maar we hebben hard gestuurd op resultaatverbetering. Er waren een heleboel redenen waardoor we in die situatie terecht waren gekomen. Sommige intern, sommige extern, maar er waren geen indicatoren waardoor het concept op lange termijn niet rendabel en levensvatbaar zou zijn. We zijn heel hard op het kortetermijnresultaat gaan sturen, wat loodzwaar was, maar wel tot de juiste dingen heeft geleid.”

Welke offers moest je daarvoor brengen?

“We hebben moeten snijden in het personeel en contracten niet verlengd. We hadden allerlei lopende en nog te starten projecten, zoals het veranderen van de schappen en het verbeteren van de it. Die moesten we per direct stopzetten. Het dwong ons meer bezig te gaan met de klant en de organisatie van de winkels zelf: wat kunnen we vandaag doen om het beter te maken?”

 

1 | 2 | 3 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over WvdO:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

kennispartner

Sprout live op de
Week van de Ondernemer

Remy Gieling SproutDe Week van de Ondernemer is een feestje voor ondernemers die vooruit willen. En daarom is Sprout er ook. Remy Ludo Gieling brengt verslag uit en spreekt aanwezige ondernemers over hun plannen en ambities. 

Sprout vernieuwt

hoofdredacteur Karin HusslageMaar Sprout blaakt zelf ook van de ambitie: achter de schermen sleutelen Karin Husslage en haar team aan een totaal vernieuwde opzet van Sprout. Wie member wordt, krijgt vanaf volgende week een piekfijn magazine, gratis toegang tot events, een hoogwaardig netwerk met andere Sprouters en een onmisbare website. 

Bekijk de video met uitleg door Karin: