Waarom groeit mijn onderneming niet?

WvdO | 24 sep 2012 | Eric van den Outenaar |
Crisis brand ondernemen failliet business stress2

Ondernemers breken met hun bedrijf nauwelijks door de barrière van 25 medewerkers. Groei-expert Annegien Blokpoel deed er onderzoek naar.  

Er zijn rond 32.000 ondernemingen in Nederland die tussen de 10 en 25 medewerkers hebben en slechts een klein gedeelte weet het kantelpunt naar een organisatie van meer dan 25 medewerkers te doorbreken. Er zijn op dit moment 15.000 bedrijven van 25 tot 50 werknemers in Nederland. Veel te weinig, zeker als je er van uitgaat dat ondernemers in deze groep een belangrijke bron van werkgelegenheid en groei zijn. Waarom lukt het ondernemers wel om een eerste groeispurt te maken, maar staan ze vervolgens stil?

Kom naar de Sprout Challengerday! In ons dossier groeistrategie vertellen we ja alles over groei. Maar: als je meer wilt weten over hoe je die groei in goede banen leidt, kom dan naar de Sprout Challengerday op 6 november. Het is niet alleen een inspirerend event, maar biedt ook genoeg food for growth. Topondernemers en groeiexperts vertellen er hun groeigeheimen. Meld je aan. 

Onze interpretatie: er is wel een duidelijke noodzaak om te veranderen (aanhoudende slechte marktomstandigheden), de organisatie van groeiondernemers is volwassen, maar nog niet volwassen genoeg. Als gevolg daarvan schieten ondernemers in de bekende 'brandjesblusmodus' en investeren ze niet voldoende in de juiste dingen (zoals opleiding, duidelijke plannen).

Blokpoel heeft een kwantitatief onderzoek verricht onder 600 ondernemers (waarvan 100 ondernemers met 10 tot 25 medewerkers) in combinatie met interviews met nog eens 100 ondernemers. Ook heeft ze kennis opgedaan uit veranderingstrajecten en workshops met ondernemers en inzichten verwerkt in haar analyse. We delen de meest in het oog springende conclusies met je. 

1. Bedrijven zitten volop in een veranderingsproces. 

Opmerkelijk is dat ondernemers zeggen in een sterk veranderende omgeving te zitten (82 procent) en verwachten over twee jaar sterkt veranderd te zijn (76 procent). Ondernemers zeggen daarbij veel tijd kwijt te zijn aan het aanpassen van hun bedrijf.

2. Ondernemers streven ondanks crisis naar groei

Ondanks de crisis wil een overgroot deel van de ondernemers doorgroeien, met name in omzet en winst en minder in personeel. Meer dan 70 procent van de ondervraagde ondernemers heeft groeidoelstellingen, 15 procent wil het bedrijf stabiliseren/optimaliseren en 15 procent is bezig met overleven. 

3. Ondernemers werken niet met een actueel bedrijfsplan

80 procent van de ondernemers zegt echter niet over een actueel bedrijfsplan te beschikken. De situatie vraagt om een nieuw plan, maar wegens tijdgebrek en kosten is een deel van mening dat het plan 'in grote lijnen in het hoofd' voldoende is. De ondernemers die willen doorgroeien geven aan te werken vanuit een businessplan op hoofdlijnen (de sigarendoosaanpak). Een financieel onderbouwd businessplan wordt vaak pas gemaakt als er financiering nodig is (bank of investeerder). 

4, Geen zicht op kapitaalbehoefte 

Dat ondernemers moeilijk aan financiering kunnen komen, dat zal je niet verbazen. Dat er bij een aanzienlijk deel van de bedrijven geen inzicht in de kapitaalbehoefte is, dat is wel opmerkelijk. 40 procent van de ondernemers geeft aan niet goed te weten hoeveel geld het bedrijf nodig heeft.

5. Op bedrijfseconomisch en bedrijfskundig gebied kunnen ondernemers nog grote slagen maken

Finance blijft de zwakste plek in de bedrijfsvoering, wordt uit het onderzoek duidelijk. Weinig ondernemers hebben een bedrijfskundige/economische/MBA achtergrond, terwijl slechts 40 procent een opleidingsbudget voor zichzelf als ondernemer heeft.

6. Meer directeuren leidt regelmatig tot verschil in toekomstvisie

Ondernemers zijn zich hier niet voldoende van bewust, constateert Blokpoel. We leven in een tijd waarin er snel gehandeld moet worden. Tegelijk bestaat er vaak een verschil van in inzicht in wat precies de uitdagingen van het bedrijf zijn.

Gratis whitepaper

Annegien Blokpoel is directeur van PerspeXo en schrijft columns over groeivraagstukken in Sprout Magazine. De bovenstaande informatie is afkomstig uit een whitepaper. Je kunt de whitepaper gratis downloaden.

Gerelateerde artikelen:


Meer over WvdO:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

kennispartner

Sprout live op de
Week van de Ondernemer

Remy Gieling SproutDe Week van de Ondernemer is een feestje voor ondernemers die vooruit willen. En daarom is Sprout er ook. Remy Ludo Gieling brengt verslag uit en spreekt aanwezige ondernemers over hun plannen en ambities. 

Sprout vernieuwt

hoofdredacteur Karin HusslageMaar Sprout blaakt zelf ook van de ambitie: achter de schermen sleutelen Karin Husslage en haar team aan een totaal vernieuwde opzet van Sprout. Wie member wordt, krijgt vanaf volgende week een piekfijn magazine, gratis toegang tot events, een hoogwaardig netwerk met andere Sprouters en een onmisbare website. 

Bekijk de video met uitleg door Karin: