Branson: wat je kunt leren van sporters

richard branson | 02 aug 2012 | Richard Branson |
Richard-Branson3

Al sinds mijn schooltijd ben ik een fervent sporter. Ik hou van de levendigheid van grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen in Londen. De Bransons juichen voor het Britse team (en natuurlijk voor Usain Bolt, mijn alter-ego). En de sport kent vele lessen voor het bedrijfsleven.

Zorgvuldig op elkaar afgestemd teamwork is in het bedrijfsleven net zo belangrijk als in de sport. De voordelen van teamwork in het voetbal, handbal en basketbal zijn duidelijk, maar een soortgelijke planning ligt niet altijd voor de hand van bijvoorbeeld zwemmen en fietsen, waar de strategie er heel anders uitziet.

De Tour de France van dit jaar, met het succes van het Skyteam, liet zien hoe belangrijk goede samenwerking is in het fietsen. Bradley Wiggins was de eerste Brit die de Tour won, maar zijn overwinning hing af van de onvoorwaardelijke steun van zijn teamgenoten. Als fervent fietser en sponsor van wielerwedstrijden zoals de Virgin Money Cyclone en de Cycle Slam, was ik enorm trots op de prestatie van het team. (dat zeg ik tandenknarsend, Sky is een van de grootste concurrenten voor Virgin Media). 

Als oprichter van je onderneming kun je de wereld vertellen over je nieuwe product en je kunt je laten zien uit bij evenementen, maar dit zou niet mogelijk zijn zonder al het werk van je teamgenoten achter de schermen. Een succesvolle introductie  is het resultaat van duizenden taken van je teamleden. Of je nu een gouden medaille wint of een winstgevend bedrijf opbouwt, je doet het niet even op een zondagmiddag.

Atleten tonen de vastberadenheid en volharding die nodig is voor een ondernemer bij de lancering van een startup. De dagen kunnen lang zijn en de obstakels lijken soms onoverkomelijk, maar je moet er langs om door te gaan. Een ondernemer moet behoorlijk in vorm zijn. Wanneer je tegenslag krijgt, zal je lichaam je weer in beweging moeten krijgen. Ik krijg vaak goede ideeën na een training, dat is dan ook een van de redenen waarom ik de dag begin met duiken, surfen of tennissen.

Sport is de kern van veel van onze bedrijven. Dat is het duidelijkst bij Virgin Active, dat mensen helpt gezond te worden. Dit komt deels door mijn enthousiasme. Ik was op school aanvoerder van voetbal- en cricketteam, tot een knieblessure mijn sportieve aspiraties dwars zat. Zo heb ik me gericht op het ondernemerschap. 

Maar sport hield een grote invloed op de Virgin Group. Als vertegenwoordiger van het bedrijf heb ik geprobeerd om een aantal records te breken, vooral in ballonvaren en kitesurfen. Een paar weken geleden hebben we met een groep geprobeerd om een aantal kitesurfrecords te breken. Mijn zoon Sam werd de snelste persoon die het Kanaal kitesurfend overstak, en ik werd de oudste persoon met die dit deed! We braken ook het record voor de snelste kitesurfgroep, een passende beloning na zo'n gezamenlijke inspanning. Zonder de bijdragen van onze teamleden, zou niemand van ons succesvol zijn geweest.

Bij de Virgin Group zien we sport als onderdeel van onze dagelijkse inspanningen om gezondheid en welzijn te bevorderen onder onze medewerkers en klanten. Onlangs genoot het managementteam in Londen van een sportieve dag, waar we de Olympische Spelen vierden door deel te nemen aan ludieke races. Dit soort gebeurtenissen kunnen helpen bij het slechten van interdepartementale barrières en ze kunnen de sfeer verbeteren als werknemers elkaar beter leren kennen. 

Tijd voor sportieve recreatie herinnert mensen er ook aan dat je niet op topniveau hoeft te concurreren om veel te bereiken. Maar, net als in het bedrijfsleven, kan een beetje concurrentie geen kwaad. 

Gerelateerde artikelen:


Meer over richard branson:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

Richard Branson

Inge OosterhuisDe enige echte rockster onder de ceo's. Vanaf zijn eerste platenzaakje 100 % selfmade, eigenaar van Virgin, het megamerk waaronder een vliegmaatschappij, platenlabel, telecomaanbieder en zelfs een ruimtevaartbedrijf actief zijn. De Britse ondernemer is zo serial als ze maar komen en is niet vies van een publiciteitsstuntje. Groen is hij ook: hij is het gezicht van de Green Challenge, de jaarlijkse wedstrijd voor groene businessplannen.

 

Alle columns van Richard Branson


 

Meer Sprout-columnisten:

Heleen Dura - Van Oord

Herbert van Hoogdalem

Arko van Brakel