Marktplaats voor online adverteren

nieuw! | 09 sep 2010 | Eric van den Outenaar |
Online Internet Computer

Adverteerdirect.nl is sinds deze week live. Het wil de Marktplaats van het online adverteren worden. "We schuwen bedrijfsplannen. Je moet er gewoon van uitgaan dat iets totaal kan floppen."

Je moet wel lef hebben om je als klein internetbureau op dit moment in de markt van het online adverteren te wagen. Grote partijen concurreren elkaar stuk op de prijs. Er valt geen droog brood te verdienen aan de flinterdunne marges. Het weerhoudt de broers Willem en Teun Bontrup er niet van om nu de markt op te gaan.

Adverteerdirect.nl is sinds maandag live. Op de de site kunnen webshops en bedrijven real time hun banners plaatsen."Het idee is dat een kleine webshop voor hardloopschoenen gericht een banner kan plaatsen op een website over hardloopschoenen", zegt Willem. De ondernemers willen een "verwaarloosde groep adverteerders" aanspreken. Willem: "MKB-bedrijven die Google Adwords te massaal vinden en voor wie adverteren op A-sites onbereikbaar is."

Advertentieruimte

Aanbieders van advertentieruimte bepalen zelf de prijs, zoals dat op Marktplaats ook gebeurt. Die loopt uiteen van 10 euro tot over de 1000 euro per week. "Aanbieders zetten hoog in, dat corrigeert zich vanzelf." 

De ondernemers rekenen 25 procent commissie per geplaatste banner. "Adverteerders krijgen er een effectieve banner voor terug." In ruil voor 'de hoge commissie' zeggen de ondernemers ook administratieve handelingen, zoals factureren en statistieken leveren aan de adverterende partij, uit handen te nemen.      

Het idee deden ze op in de Verenigde Staten. Sites als BuySellAds (over de duizend bloggers en adverteerders) en AdBright (die over de 100.000 sites claimt te hebben)-zijn al langer succesvol met vergelijkbare formules. Adverteerdirect heeft op dit moment 280 websites in zijn database verzameld die advertentieruimte aanbieden. "Over een jaar moeten dat er 2000 zijn en eenzelfde aantal adverteerders die regelmatig banners plaatsen."

Adverteerdirect wil advertentieaanbieders en adverteerders inzetten om voor die groei te gaan zorgen. Een succesvolle lead levert gebruikers een jaar lang tien procent van de omzet op. Ook sluiten ze affiliatiedeals. "Komende week gaat er een eerste e-mail naar zo'n 1000 webmasters."

Kasstroom

De ondernemers runnen sinds vijf jaar een klein internetbureau in Utrecht (vijf werknemers). Met die onderneming realiseren ze inmiddels een omzet van "rond de 500.000 euro." De site wordt vanuit de kasstroom gefinancieerd. Er is tot nu toe 15.000 euro geïnvesteerd.

Er zijn inmiddels enkele tientallen banners verkocht. Rijk verwachten ze er voorlopig nog niet rijk van te worden. "We schuwen bedrijfsplannen. Je moet er gewoon van uitgaan dat iets ook totaal kan floppen."

Lees meer:

Lees ook het boek 'E-business en e-commerce', met handige tips voor online ondernemers.

Gerelateerde artikelen:


Meer over ICT:


 

reacties

(3)
Pasfoto van Peeters
  • Peeters
  •  | 09 sep 2010 | 12:05 2010 uur
tja, zover ik het kan overzien is het 'ouderwets' advertenties verkopen: betalen vooraf, geen garantie op wat dan ook. In de online wereld is een CPS (cost per sale) toch meer gewenst, zeker voor de 'kleine' aanbieders.
Pasfoto van
  •  | 09 sep 2010 | 13:15 2010 uur

@Peeters, Het is voor veel partijen helemaal niet mogelijk om een dergelijk affiliate programma op te stellen. Mocht het dan wel lukken, dan moet je ook nog sites vinden om ze zover te krijgen om je affilate banner op hun site te zetten. Is wellicht beter, vooral voor de adverteerder, maar niet heel realistisch, helemaal niet voor de "kleine aanbieder". Zelf een affiliate programma opzetten is ook niet eenvoudig. Aanhaken bij een grote affiliate partij die veel publishers hebben, lijkt me voor "kleine aanbieders" niet haalbaar. Die partijen zitten daar niet op te wachten.

Dan is direct adverteren in je doelgroep binnen enkele minuten juist kostenbesparend. Het is indd. wel zo dat je een risico loopt, dat de ROI laag is, maar als jij heel gericht adverteert in je doelgroep vergoot je jouw kansen wel aanzienlijk.

Willem
Adverteerdirect (Maar die had je al door denk ik :-)
Pasfoto van Peeters
  • Peeters
  •  | 09 sep 2010 | 13:22 2010 uur
Het vergt tijd om een eigen affiliate netwerk te bouwen, maar er zijn ook voor specifieke niches affiliates te vinden. Voor mij is dat affiliate4you gericht op baby/kinder markt. Afrekening op basis van CPS welke je als adverteerder zelf bepaalt + maandelijkse fee (de laatste is jammer, maar nog altijd vele malen lager dan een weekje banneren).

Ik zie bannering als 'branding' en steek de promotie euro liever in een goede (specifieke zoekwoorden, A/B testen ed) Adwords campagne, dan 'blind' banneren tegen hoge kosten zonder ook maar enig inzicht in opbrengsten ed.

Maar goed, jouw wereldbeeld is anders ;-)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout