Twitterende werknemer is goud waard

nieuws | 07 okt 2010 |

Dit artikel is geschreven door John van Schagen (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op de werkvloer is dom. Je jaagt er jong talent mee weg en laat gratis marketingkansen liggen.

Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en  moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor  generatie Y (de huidige twintigers en begin dertigers) namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Bedrijven waar wel getwitterd mag worden zijn namelijk erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren


In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel mensen deze tools op de werkvloer nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collegiaal


Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

We moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor je kan betekenen. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je zakelijke relaties nog op de ouderwetse manier, dan sta je toch een beetje voor aap.”

Lees ook:

Ook interessant:

Neem deel aan de gratis workshop " Hoe linkedin nu ECHT gebruiken"
 

 

  >> €150,- Korting voor Sprout Abonnees. ChallengerDay 2010 <<

Gerelateerde artikelen:


Meer over nieuws:


 

reacties

(1)
Pasfoto van
  •  | 07 okt 2010 | 16:10 2010 uur
Twitter, Hyves en Facebook #*&%@

Twitter, Hyves en Facebook #*&%@
28-09-2010

Wees niet bang voor het online leven van je personeel

Terwijl ik voor de buis op dinsdag 28 september jl. het RTL Nieuws aan het kijken ben, komt er een item voorbij over Twitter, Hyves en Facebook. Het blijkt dat een groot deel van de top van het Nederlandse bedrijfsleven zich hier geen raad mee weet. Bij veel organisaties, bijvoorbeeld in het Medisch Centrum Leeuwarden, is het zelfs verboden voor medewerkers en medisch personeel om te Twitteren en te Hyven tijdens werktijd.

Lees verder: http://bit.ly/bx2m6X
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout