Ondernemer versus företagare

nieuws | 22 mrt 2006 | Onbekende auteur |
Volvo, Zweden

Handelsmissies zijn voor de kleine ondernemer met internationale aspiraties een pittige horde. Vlucht, verblijf, dineren in sterrenrestaurants - het loopt in de papieren. De virtuele handelsmissie moet hordes beslechten.

De eerste virtuele handelsmissie - naar Zweden - vindt op 17 mei plaats. De EVD brengt op die dag Nederlandse ondernemers in contact met hun Zweedse evenknie. Een zaaltje in Nederland en in Zweden wordt gevuld met terminals en webcams. Op afstand kunnen de ondernemers speeddaten. De Zweedse matchmaker Marketlink is verantwoordelijk voor de selectie van interessante Zweedse partnerbedrijven.

Belangrijkste reden om virtueel te netwerken is tijdswinst. Het kostenaspect was voor de EVD niet doorslaggevend - ken je doelgroep. Ondernemers zijn niet vies van kostenbesparing. In ieder geval, bij handelsmissies gaat veel tijd verloren door aan elkaar snuffelen. Bedrijven sluiten niet direct enorme orders. Handelsmissies zijn er om het eerste contact te leggen. Pas bij een tweede, derde of vierde afspraak worden de banden echt aangehaald. Deze snuffelperiode kan net zo goed op afstand plaatsvinden.

 

Ratjetoe

Geen handelsmissie zonder hoogwaardigheidsbekleders. Aan Nederlandse zijde is Karien van Gennip (EZ) van de partij. De Zweden moeten het doen met een delegatie van de Nederlandse ambassade. Dat is niet meer dan een lippendienst aan de deelnemers - het dient een ceremonieel doel.

Een virtuele handelsmissie heeft zijn beperkingen. De beste contacten doet u op aan de bar, die ontbreekt. Om het informele contact tussen de Nederlandse deelnemers te stimuleren organiseert de EVD bij de kick-off een lunch, zodat in ieder geval de Nederlandse deelnemers elkaar wat beter leren kennen. Elov Weelinck, coördinator van de virtuele handelsmissie, geeft toe: "Wat je mist is het groepsgevoel. Ik ben wat ouder. Ik zie de mensen ook liever in de ogen met een biertje in de hand." Weelinck gaat normaal gesproken mee op ’normale’ handelsmissies. "Ik zit op dit project om de acceptatiegraad zo hoog mogelijk te houden. Zie mij als de analoge link naar een virtueel gebeuren." En de deelnemers? Welinck: "Het is een ratjetoe. Van diervoeders tot producenten van verlichting."

 

Inschrijven voor de handelsmissie kan tot vandaag. De organisatie hanteert de deadline niet al te streng. U kunt nog rekken tot begin april. De kosten bedragen 750 euro. Tot nu toe zijn er twintig inschrijvingen. De handelsmissie biedt plaats aan maximaal 50 ondernemers.

Overigens, een företagare is een ondernemer in het Zweeds - weet u dat ook weer.

Gerelateerde artikelen:


Meer over nieuws:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout