Tien gouden regels voor persberichten

creëer een buzz | 07 sep 2011 | Tonie van Ringelestijn/Bas van Essen |
Persberichten

Belangrijk moment voor elke ondernemer: het persbericht over je nieuwe bedrijf, dienst of product kan de deur uit. Maar hoe schrijf en verstuur je een goed persbericht? Deze tien tips helpen je op weg.

'Beste redactie, Hierbij ontvangt u bijgevoegd persbericht over ons nieuwste product. Vriendelijke groet'. Nog regelmatig verschijnen dit soort persberichten in de mailboxen van redacties en journalisten. Een klein deel van de ontvangers zal de moeite nemen het attachment op te slaan en het Word-document, of nog erger het PDF-bestand, te openen. Waarom een apart bestand versturen, als het 'nieuws' ook al in de tekst van de mail had kunnen staan?

Het is een van de meest gemaakte fouten bij het versturen van persberichten. Zonde. Zeker als je als ondernemer lang hebt gewerkt naar het moment waarop je je aan de buitenwereld presenteert. Dat moment zou een mijlpaal moeten zijn, met gratis publiciteit tot gevolg. Maar die free publicity krijg je niet als je persbericht niet in orde is. Hoe schrijf en verstuur je een persbericht op de beste manier? We verzamelden de tien gouden regels:

1 van 11

1. Het nieuws bovenaan

Begin je persbericht met het belangrijkste nieuws samengevat in een korte lead van enkele zinnen. Het gebeurt nog te vaak dat het 'echte' nieuws verstopt zit ergens midden in het persbericht. Zorg dat je geen belangrijke informatie vergeet te vermelden door na te gaan of je antwoord hebt gegeven op het klassieke rijtje vragen: wie? wat? waar? wanneer? waarom? en hoe?

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout