De Chinese drempel

nieuws | 25 mrt 2005 | Onbekende auteur |

Exporteren naar China. Je krijgt de indruk dat je die kans niet mag laten schieten. Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt.

In Fortune doet Amerikaans ondernemer Jim Bryant uit de doeken hoe hij dertig jaar geleden zijn geluk al beproefde in China. Bryant begon als schoenenfabrikant en is nu franchiser/regioverantwoordelijke van sandwichgigant Subway.

 

Kop noch staart

Een onderneming opzetten in China blijkt niet zo eenvoudig als het lijkt. Zo liep Bryant aan tegen de Chinese kieskeurigheid. Chinezen geloofden in eerste instantie niet dat de tonijnsalade bij Subway van vis gemaakt kon zijn, want er zat geen kop en staart aan. Het vinden van betrouwbare Chinese franchisepartners bleek eveneens geen sinecure.

 

Haico Ebbers, Hoogleraar Internationale Economie van Universiteit Nyenrode, stelt dat Nederlandse ondernemingen het ook niet gemakkelijk hebben in China.

Laat u vooral niet afschrikken! Bereidt u goed voor en er valt niets te vrezen. Klik voor vertrek nog even op de site van Ondernemen in China.

Gerelateerde artikelen:


Meer over nieuws:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout