Met je bedrijf naar Amerika

nieuws | 14 mei 2008 | Onbekende auteur |
Beeld 1 High Concepts Marco Drost

Ondernemen in San Francisco. Voor velen een ver-van-mijn-bed-show, maar vanaf september werkelijkheid voor Marco Drost (38), ceo van softwareontwikkelaar High Concept. Hij vertrekt naar de VS om daar de markt te veroveren. "Amerikanen lopen een jaar of zes achter"

Twee jaar geleden zette Marco Drost al een kantoor op in San Francisco. Hij belandde er min of meer bij toeval. "We zochten nieuwe software om te koppelen aan ons systeem. Daarvoor kwamen we uit bij een leverancier in Silicon Valley. Onze technici waren erg enthousiast over de samenwerking, dus werd ik nieuwsgierig."

 

Op dat moment organiseerde Deloitte een ondernemerstrip naar Amerika, om kennis te maken met Silicon Valley. Drost schreef zich in en legde succesvol contacten. "Eigenlijk ging ik alleen om te oriënteren, maar binnen twee weken besloot ik om een bedrijf te starten. Qua ideeën liepen de Amerikanen een jaar of zes achter. Dat was interessant."

 

Binnen een jaar wil High Concept zes mensen in de States hebben en een omzet van een miljoen draaien. Met in elk daaropvolgend jaar een verdubbeling van personeel en omzet. "Het gevoel dat ik heb bij de contacten is goed. Ze zitten precies op het punt waarop we in Nederland gingen groeien."

 

Vertrouwen winnen

High Concept bestaat al sinds 1994. Toch had Drost het gevoel helemaal opnieuw te beginnen in Amerika. "De Amerikanen hadden nog nooit naar documentsystemen gekeken zoals wij dat doen. Wij moesten daardoor als profeet verkondigen dat het allemaal beter en makkelijker kan. Dat is een lange weg."

 

Het is belangrijk om in levende lijve in Amerika te zijn, vindt Drost. "Je kunt best wat via internet doen, maar uiteindelijk moet je zelf met mensen samenwerken. Om vertrouwen te winnen, en kennis en ervaring over te dragen. Zodat de mensen daar over een tijdje zelf projecten kunnen draaien. Ik denk drie keer zoveel resultaat te kunnen halen door fysiek aanwezig te zijn."

  

Inc.

Het opzetten van een bedrijf in Amerika is simpel. De drempels zijn laag en met weinig kapitaal zet je al een incorporated op. "Voor duizend of tweeduizend dollar richt je een beschermde rechtsvorm op. Je maakt zelf een paar papiertjes om te ondertekenen, meld je bedrijf aan bij de staat en dan ben je in business."

 

Ook is het makkelijk dat er met contracten at will gewerkt wordt. "Werknemers kunnen daardoor morgen op straat staan. Als startende ondernemer kan je veel proberen. Als het niet lukt ontsla je die mensen weer. Niemand die daarover klaagt."

  

Geen weerstand

Eigenlijk was Drost nooit weg van Amerikanen, maar hij is positiever geworden. "Wat ik leuk vind aan Amerikanen is dat ze heel ondernemend zijn. Ze vinden het goed dat je het probeert met je eigen bedrijf. Als ondernemer is het net alsof je een snoepwinkel binnenloopt. Je krijgt geen weerstand en dat geeft veel energie."

 

Drost heeft zich goed laten adviseren over Amerikaanse manieren voordat hij er zaken ging doen. Belangrijkste tip: zeg dat je de beste bent. "Je moet niet bescheiden doen. Als je zegt dat je het eerst voorzichtig gaat proberen, zullen Amerikanen niet in je investeren."

Gerelateerde artikelen:


Meer over nieuws:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout