Challenger 50: Innovatie

magazine | 25 feb 2010 | Karin Husslage |
DonQi

Slimme windturbines, nieuwe knopen, elektrische stadauto's - Nederland barst van de innovatieve ondernemers. Vooral Challengers blinken erin uit. Vier voorbeelden.

 

# 1. DonQi Quandary Innovations

Iedereen aan de windmolen, vinden Robert Snijder en Kasper van der Heiden. Met behulp van venture capitalist StartGreen, SenterNovem en het ontwikkelbedrijf Rotterdam willen ze dit jaar duizend windturbines verkopen in Nederland. Volgend jaar moeten dat er 2.500 in Nederland zijn, plus een paar duizend in het buitenland. DonQi is al aan de slag in Spanje en Portugal, en in Ierland wordt voorzichtig gestart. “Daarna zijn we van plan naar Engeland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika te gaan.” Hun grote droom is dat er over vijf jaar net zoveel windturbines als schoorstenen geplaatst worden.

# 2. DuraCar Holding BV

Wim Steenbakkers voelt zich weleens schuldig tegenover zijn kinderen, die vinden dat hij te veel werkt. Maar daar staat tegenover dat hij zijn onderneming “verschrikkelijk leuk” vindt. “Het is een jongensdroom om een eigen auto te ontwikkelen en naar de markt te brengen”, vertelt de man achter DuraCar. Zijn bedrijf is bezig de Quicc te produceren, een bestelauto die honderd procent elektrisch wordt aangedreven en volledig van kunststof is – body èn chassis. Opgezet onder de hoede van het inmiddels failliete Econcern, nu in handen van een anonieme investeerder. Volgend jaar rijdt de eerste auto op de weg.

# 3. Lightweight Containers BV

De KeyKeg heeft alles in zich om zijn ouderwetse tegenstander - het drankvat - te verslaan. Het bag-in-bal concept voor bier en wijn is lichtgewicht en biedt extra veiligheid, langere houdbaarheid en reductie van kosten. En niet onbelangrijk: meer verkoop. Omdat de Keykeg licht is (1 tot 1,4 kilo), kan er namelijk 25 procent meer drank vervoerd worden. Ook kunnen de vaten weggegooid worden, waardoor geen transport nodig is voor de lege containers. Twee vliegen in één klap dus. Op de behoudendheid van de bierbranche heeft ceo Jan Veenendaal zich verkeken, maar afgelopen jaar mocht hij wel met trots zijn honderdste klant, een brouwer, verwelkomen. “Net zo bijzonder als de eerste”, aldus de ondernemer.

# 4. StylersWorld

Er is een knopenrevolutie gaande, wist u dat? Het ouderwetse vastzetten van knopen met naald en draad is verleden tijd met de Stylersbutton. Dit is een drukknoop met verwisselbare opzetstukjes, jewels genaamd, die je kunt aanpassen aan je kleding. Stevig, maar chique dus. Hedley Riley, van oorsprong bouwkundig architect, kwam op het idee voor de knoop toen hij bezig was met een gebedsruimte die door meerdere religies werd gebruikt. Daar moest een ophangsysteem komen waarmee alle geloofsattributen eenvoudig en snel konden worden omgewisseld. Voor zijn uitvinding heeft Riley een TechnoPartner Label van het ministerie van Economische Zaken ontvangen en risicodragend kapitaal van participatiefonds Suikeroom.
 

Gerelateerde artikelen:


Meer over nieuws:


Karin Husslage

door Karin Husslage

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout