22tracks wil Europa veroveren

startup | 22 nov 2010 |

Dit artikel is geschreven door (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

22tracks.com is geboren uit liefde voor muziek. Het crossmediale platform heeft de ambitie om Europa veroveren. “Wij zijn de boswachter die in het grote en dichtbegroeide muziekbos laat zien wat er allemaal groeit en bloeit.”


Op het crossmediale platform 22tracks kunnen muziekliefhebbers 22 nieuwe tracks in 22 verschillende muziekgenres beluisteren. “Elke week selecteren dj’s vijf nieuwe nummers die bijvoorbeeld in de playlist Pop of Disco komen, zodat een nummer uiteindelijk een maand in de lijst staat”, zegt Gilles de Smit. De Smit is samen met zijn partner Vincent Reinders eigenaar van 22tracks. Op de site, die de vorm van een blog heeft, en een mobiele applicatie kunnen de nummers via livestreaming beluisterd worden. Downloaden kan niet. “Als je een track wilt hebben, kun je die kopen via bijvoorbeeld iTunes of Amazon”, zegt De Smit.


Het idee komt uit de koker van Reinders, die als radio-dj een show bij FunX doet, waar hij de nieuwste hiphoptracks draait. “Vincent kreeg achteraf altijd vele verzoeken van luisteraars waar de tracks te vinden waren. Daaruit werd het idee voor 22tracks geboren,” zegt De Smit. “In tegenstelling tot livestreaming muziekdienst Spotify - die eerst alle contracten tekende - zijn wij gewoon van start gegaan, uit liefde voor muziek.”


De Smit en Reinders zijn beide voor 50 procent eigenaar van 22tracks en investeerden elk 10.000 euro. De online playlist ging na een korte aanloopperiode op 22 oktober 2009 officieel live en werd die dag uitgebreid naar 22 genres die elk 22 nummers tellen. Waarin 22tracks zich onderscheidt van Spotify of luisterpaal van VPRO? “De Smit legt uit dat er elke dag een hoop nieuwe muziek uitkomt en dat de afspeellijsten een soort van gidsfunctie voor de muziekliefhebber vormen. “Wij zijn de boswachter die in het grote en dichtbegroeide muziekbos laat zien wat er allemaal groeit en bloeit. ”
 

Verdienmodel
 

22tracks verdient geld aan affiliate revenues; het doorverwijzen van mensen die een liedje willen kopen bij Amazon of iTunes. Daarnaast worden zogenaamde wallpaperadvertenties op de site verkocht en er is gewone advertentieruimte. “Ook kan een adverteerder zelf een 23ste playlist samenstellen op 22tracks. Een merk of popfestival kan zo aandacht generen”, zegt De Smit. Tot slot verdient 22tracks geld aan advertentie-inkomsten die worden binnengehaald via de mobiele applicatie. In de toekomst wil De Smit ook betaalde diensten aanbieden op de Iphone-app, zoals premium functies waarvoor betaald moet worden. De Smit noemt als voorbeeld My 22, een eigen playlist die je kunt samenstellen.
 

Opwaartse trend
 

Sinds de start groeit het aantal bezoekers gestaag. “Er is sprake van een opwaartse trend waarbij nu 22.000 bezoekers per dag op de site zijn. Maandelijks zijn er 200.000 unieke bezoekers die op de site komen of gebruik maken van de app. Aan marketing hebben De Smit en Reinders nog weinig besteed. “We hebben heel veel aan word of mouth reclame en via sociale media bereiken we een hoop mensen. De gebruikers zijn de ambassadeurs”, zegt De Smit.
 

De gezonde ambitie van beide muziekondernemers is om in 2011 alle puntjes op de i te zetten. “Dan is het platform af en kunnen we het concept in buitenlandse steden neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan Londen en Berlijn”, zegt De Smit. Lokale dj’s gaan dan de tracks selecteren. Door middel van horizontale schaling wil 22tracks een interessante partij zijn voor de lokale advertentiemarkt. “Nederland is een goede testcase.” Een ander initiatief is televisie. 22tracks zend bij zender Xite, een digitaal themakanaal, twee maal per week de nieuwste videoclips uit. “Mensen kunnen daar live op reageren en zeggen wat ze er van vinden via Twitter, dit wordt direct weergegeven op tv.”
 

Omzet
 

Over de omzet kan De Smit weinig meer zeggen dan dat het laatste kwartaal van 2010 er nu al goed uit ziet. Hij wil aan het eind van dit jaar de afdrachten voor de muziekrechten over 2010 kunnen betalen aan Buma/Stemra. Tot op heden hebben De Smit en zijn partner nog geen salaris ontvangen. “Elke verdiende euro wordt in het bedrijf gestoken.” Beide heren werken nu 90% van hun tijd aan het initiatief. “Voorlopig kunnen en willen wij onze eigen broek ophouden”, zegt De Smit.
 

De muziekindustrie is volgens De Smit laaiend enthousiast over 22tracks. “Wij zijn vrij snel op de radar verschenen gekomen bij de platenmaatschappijen omdat wij een promotionele tool zijn. Er is een gezonde interesse vanuit investeerders. Belangrijkst is dat de 22tracks-dj's onafhankelijk de nieuwste muziek kunnen blijven selecteren zonder gedwongen te worden bepaalde tracks te plaatsen”, zegt De Smit.
 

Lees ook:

Startups breken markt digitale muziek open.

Spotify: redding muziekindustrie?

Gerelateerde artikelen:


Meer over startup:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout