Klaar voor de klop op de deur

startup | 25 jun 2012 | Philip Bueters |
Smartup

Een slim begin is het halve werk. Daarom zouden startups van begin af aan voorbereid moeten zijn op een overname door een veel grotere partij, zegt M&A-advocaat Arthur van der Wees.

Van der Wees richt zich met zijn kantoor Arthur's Legal vooral op bedrijven en investeerders in de technologiesector, die hij van juridisch en M&A-advies dient. Hij investeert zelf overigens ook. Zijn laatste klussen die opvielen: de overname van softwarebedrijf BWise. Eerder dit jaar werd die specialist in risicomanagement gekocht door de Nasdaq, de schermenbeurs die wel wat zag in de controleproducten die de Nederlanders in huis hadden. Ook i-Optics, één van de sterren uit de startupfabriek Yes!Delft, wordt door Van der Wees als legal counsel van advies gediend.

Succes = overname

BWise was op zichzelf bijzonder succesvol, het belandde na een snelle groei ooit zelfs in de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven. En, zoals dat met veel andere techbedrijven gaat, dat succes liep uiteindelijk uit op een overname. Als onderdeel van een groter geheel kunnen Nederlandse ondernemingen een volgende stap maken, is vaak de gedachte. Een keiharde regel is zo'n overname niet, zegt Van der Wees, maar hij drukt zijn klanten wel op het hart dat ze van begin af aan voorbereid moeten zijn voor de klop op de deur van een strategische koper.

Klaar voor kapitaal

"Dat houd ik alle ondernemers voor: in de regel haal je in het prilste begin geld op bij familie, kennissen of bij de bank. Maar op dat moment moet je al hebben nagedacht over de volgende stap: ga ik bij venture capitalbedrijven langs, of - in een later stadium - kies ik voor financiële private equity investeerders of een strategische partij? De kapitaalbehoefte ligt in de technologie natuurlijk sterk uiteen, met aan de ene kant de web 2.0-achtige starters die met weinig toekunnen, en aan het andere eind van het spectrum de hardwareontwikkelaars, die miljoenen en jaren verder zijn, voordat ze ook maar richting de markt komen. En bij elke deal moet je hebben uitgemaakt: hoeveel wil ik weggeven, hoeveel wil ik overhouden van mijn bedrijf? Voor de meeste markten zijn de bedrijfswaarderingen wel te achterhalen, dat is iets wat mijn kantoor op maandbasis bijhoudt."

 

Nooit één koers

Heel belangrijk, aldus Van der Wees: vaar nooit één en dezelfde koers. "Je moet je opties zo breed mogelijk open houden, ook al kost je dat geduld en soms geld." Maar als het besluit is gevallen om op zoek te gaan naar een koper, of als deze zich aandient, gaat het nog veel te vaak mis, blijkt uit de ervaringen met fusies en overnames. "Die mislukken vaak, omdat ofwel de koper of de overnemende partij van tevoren te weinig hebben onderzocht of ze wel bij elkaar passen. De cultuur, de markten waarop ze opereren, het productportfolio; het moet klikken." 

Smart-up your Start-up

Van der Wees biedt, samen Peter Keijzer van communicatiebureau L&DJ, zijn adviezen sinds kort aan via een speciaal klasje voor start-ups. Onder de naam Smart-up your Start-up worden de beginnende ondernemers gecoacht in alle strategische keuzes waar ze eigenlijk te weinig aan toekomen in de dagelijkse rat race naar de top. "Afgezien van het financieringsvraagstuk gaat dat van de bescherming van intellectuele eigendom tot welke contracten je sluit met klanten, partners en personeel en hoe je je voorbereidt op productenaansprakelijkheid." Peter Keijzer houdt de ondernemers tijdens de strategische sessies voor wat ze op een rij moeten hebben om de markt in te gaan. Hoe positioneer je je bedrijf en product, hoe krijg je exposure via de (social) media? "Eigenlijk begint het al met het verzinnen van een naam. Je voelt hem al aankomen: wat oprichters in de kroeg bedenken als lollige naam, hoeft niet altijd de beste te zijn."

Strategie-sessies

Zo'n klasje is, geven Van der Wees en Keijzer toe, een prima aanzet om zaken eens op een rij te zetten, en ze willen best maandelijks een sessie beleggen. Maar voor concrete vervolgadviezen zullen de startende ondernemers vaker langs moeten komen. Is dat niet te duur voor ze? Nou ja, Van der Wees kan zijn tarieven wel matigen, maar kwaliteit kost geld. In de VS laten adviseurs zich nog wel eens betalen in aandelen: vaak de belangrijkste valuta waar start-ups over beschikken. "Daar is ook in Nederland weinig op tegen, maar ik heb het nog niet aan de hand gehad."

Gratis advies voor Sprout

Voor niets gaat de zon op. Vooruit dan, op verzoek van Sprout willen de adviseurs wel even zonder factuur wat strategische kwesties voorleggen, die als verplicht huiswerk zouden moeten gelden voor deelnemers aan de sessies Smart-up Your Startup.

Lees door: Smart-up your Start-up in vijf stappen

1 | 2 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over startup:


 

reacties

(1)
Pasfoto van
  •  | 20 aug 2012 | 20:10 2012 uur
Ik ben het helemaal eens met hetgeen gesteld in dit artikel.

Niet alleen zouden start-ups voor de start al zicht moeten hebben aan wie ze gaan verkopen, ze moeten hier ook naartoe werken. Richt het bedrijf zo in dat het aansluit bij een vooraf samengestelde groep van verwachte opvolgers.

Hoe je het ook wendt of keert, je bent waarschijnlijk zelf niet de beste eigenaar die de meeste waarde met de onderneming kan creëren. Verkopen zou derhalve het doel moeten zijn!

Ook voor kopers is de waarde van een bedrijf een functie tussen verwachte kasstromen en de vermogenskostenvoet. Start dus geen activiteiten die geen kasstromen genereren en of een onacceptabel hoog risico kennen. Start activiteiten waarvan je weet dat andere bedrijven hier hoge kasstromen mee kunnen genereren tegen een laag risico.

Technologie is een sector met heerlijk schaalbare bedrijven. Enkel het verkopen van een unieke dienst aan een groter bedrijf kan door het opschalen van de dienst in het netwerk van het grotere bedrijf een enorme omzetgroei teweegbrengen, zonder dat de kosten met hetzelfde percentage hoeven te stijgen. Dit zijn enorme waardecreërende factoren.

Hier moeten start-ups naartoe werken. Zoek waardecreatie op, en laat je niet verleiden door investeringen die een rendement op geïnvesteerd vermogen opleveren lager dan de kosten van kapitaal.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout