Extern advies? Laat je niets aansmeren

column | 03 feb 2012 | Rolf Grouve |
Rolf Grouve

In tijden van crisis moet je extra goed op je geld passen. Toch laten zich dagelijks nog ondernemers overhalen om enorme bedragen te spenderen aan opdringerige adviseurs en verkopers. Vertrouw meer op je eigen kracht.

Externe ‘deskundigen’ die zich flink laten betalen voor het geven van advies om allerlei zaken aan je bedrijf te verbeteren: een actuelere website, betere telefonische acquisitie, snellere software of nieuw kantoormeubilair; als je niet oplet, geef je onnodig kapitalen uit. Want vaak zijn al die verbeteringen of aanvullingen helemaal niet noodzakelijk, maar heeft de snelle verkoper met een waslijst aan argumenten zijn diensten of producten handig weten aan te smeren. Blijf scherp en laat je niet zomaar meeslepen. Meegaan met de tijd is goed, maar overdrijf niet. 

De 21ste eeuw zou wel eens de eeuw van de externe adviseur kunnen worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een deskundige voor, die het produceren van advies – uiteraard op maat - en het aanpraten van bijbehorende producten tot een ware kunst heeft verheven.

Een website die niet gevonden wordt via zoekmachines, software die ‘echt niet meer kan’ of een acquisitie- en advertentiecampagne die onmisbaar is om ongeschonden uit de crisis te komen; gehaaide externe adviesbureautjes trekken alles uit de kast om, met name de kleinere MKB-bedrijven, ervan te overtuigen dat ze de boot missen wanneer zij niet ingaan op hun slimme advies. Aan de crisis hebben ze geen boodschap. Sterker nog, dat zou juíst een reden zijn waarom een ondernemer op allerlei gebieden voorop zou moet lopen.

Noodzakelijk

Natuurlijk, voor sommige activiteiten is het inhuren van een (extern) deskundige onontbeerlijk. Denk bijvoorbeeld aan adviseurs op het gebied van belastingzaken, juridische zaken en financiën. En ook wanneer je de organisatie eens flink wilt opschudden, kan het beslist nuttig zijn een frisse ziel met verstand van zaken in huis te halen. Maar wees kritisch. 

Vraag jezelf af of de gepromote verbetering écht noodzakelijk is. Is het echt essentieel de website te updaten of worden de meeste klanten via andere kanalen geworven? En hoe belangrijk is het om bovenaan in google te staan, terwijl je als zzp-er net zo effectief in je eigen netwerk op zoek kunt gaan naar klanten en samenwerkingspartners? En een werkplek moet beslist arbo-proof zijn, maar alle kantoren hoeven echt niet perse uitgerust te zijn met de laatste ergonomische snufjes. En hoezo spiksplinternieuw kantoormeubilair? Er is zijn ook prima tweedehands stoelen en tafels te koop.

Schade

Naast het feit dat er boel geld over de balk wordt gesmeten, kan een onnodige aanpassing binnen je bedrijf zelfs schadelijke gevolgen hebben. Zo zijn er ondernemers die tegen een astronomisch bedrag nieuwe bedrijfssoftware (ERP- of CRM-pakketten) aankochten waarna het hele interne kantoorsysteem crashte. Er moest voor een aanzienlijk bedrag worden geïnvesteerd in aanvullende programma’s en extra opties om te voorkomen dat er allerlei bedrijfsinformatie verloren zou gaan. En hoeveel bedrijven gingen niet met een hip reclamebureautje in zee, maar raakten door de reclamecampagne, die totaal niet bij hun bedrijf bleek te passen, meer klanten kwijt dan dat het hen opleverde.

Onderneming

Naast adviseurs die opdrachten verprutsen door een gebrek aan kennis, zijn er ook die zeggen bepaalde diensten uit te voeren, maar dit niet doen of er veel meer voor in rekening brengen dan afgesproken. Zo zijn er callcenters voor het uitvoeren van koude acquisitie of het nabellen van nieuwsbrieven in opkomst. Vaak bellen ze maar één of twee keer naar een potentiële klant en als ze de juiste persoon niet aan de veren krijgen, stoppen ze er weer mee. Ze hebben dan feitelijk het ‘beloofde’ contactmoment gehad, maar je hebt er als ondernemer geen snars aan. Nog erger wordt het wanneer zij de potentiële klanten slecht te woord staan omdat zij zich niet hebben verdiept in de onderneming waarvoor zij bellen. En pas op voor de bureaus die zeggen er voor te zorgen dat je beter te vinden bent op internet en de factuur baseren op het aantal hits op de website. Aan dergelijke methoden liggen vaak dubieuze contractjes ten grondslag. Het gevolg is een torenhoge rekening terwijl je naamsbekendheid er nauwelijks groter van is geworden. 

Garanties

Vraag, om dergelijke misverstanden te voorkomen, altijd om een duidelijke beschrijving van de te leveren dienst, maak afspraken over de resultaten en regel garanties. Neem geen genoegen met het antwoord dat deze niet te geven zijn. En wees vooral alert wanneer de externe adviseur je iets wil aansmeren waarvan je geen verstand hebt. Stem dan niet zomaar ergens mee in. Ook niet met een proefproduct of een zogenaamde kennismakingsactie. Want vaak zit er een addertje onder het gras. Schakel eerst iemand in die wel knowhow heeft of ga alleen in zee met een partij die je echt kunt vertrouwen. Soms kun je ervaringen van andere bedrijven vinden wanneer je het desbetreffende acquisitie- of webbureau natrekt op het internet.

Lees ook:

Rolf Grouve Dit artikel is geschreven door Rolf Grouve.
Lid van het Sprout Expertpanel

Gerelateerde artikelen:


Meer over column:


 

reacties

(1)
Pasfoto van
  •  | 03 feb 2012 | 15:08 2012 uur
Ik kan het alleen maar eens zijn met dit artikel. Als ik koude acquisitie doe kom ik dit maar al te vaak tegen. Heb ik eenmaal degene aan de lijn doe ik wil hebben, dan blijkt dat deze ondernemer of ZZP-er dagelijks "besprongen" wordt met de meest wilde "advies" voorstellen. Als je pech hebt, dan heb je iemand aan de lijn die er al ervaring mee heeft en dan speelt een scenario zoals hierboven beschreven zich aan de andere kant van de lijn af.

Natuurijk heeft de ondernemer zelf verantwoordelijkheid als het gaat om het maken van goede afspraken en om ervoor te zorgen dat de af te nemen dienst goed beschreven wordt. Van de andere kant is het zo dat veel mensen die aan de kant komen te staan, met hun expertise hun boterham willen gaan verdienen. Voor mij is het een grote frustratie dat ik tot de selecte groep coaches behoor die zijn aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). Daar zijn er maar zo'n 2400 van in Nederland. Dit terwijl er zo'n 35 tot 40.000 mensen zijn in Nederland die zich coach noemen. Daartussen zitten natuurlijk prima coaches maar het merendeel ervan is van een uiterst bedenkelijk inhoudelijk niveau en niet of nauwelijks in dit vak opgeleid.

Mijn bedrijf geeft ook trainingen. Als je je afnemers serieus neemt en de lat voor jezelf en je medewerkers hoog genoeg legt, kun je best garanties bieden. Wij bieden op onze 1 op 1 trainingen "no cure, no pay". Voor ons geen probleem omdat we in alle evaluaties consequent een 8 of hoger scoren.

Conclusie: als ondernemer kun je je centjes maar 1 keer uitgeven. Investeer verstandig in je bedrijf en zorg er voor dat je je niet van de wijs laat brengen. De meeste succesvolle ondernemers zijn dat geworden doordat ze zich op cruciale momenten niet gek laten maken. Dat is dan ook het beste advies nu we met zijn allen een crisis moeten bezweren ...
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout