column

Zakenvrouw v/h Jaar voor altijd

Het zit erop voor Heleen Dura-Van Oord: de ondernemer werd onlangs afgelost als Zakenvrouw van het Jaar door Ria Joosten. Tijd om terug te blikken, maar ook tijd om te stoppen als columnist bij... Lees verder

'We zitten in een circus'

'We zitten in een circus'

Een jaar lang volgen we Victor van Tol. De Sprout Challenger van het Jaar schrijft in het magazine columns over zijn belevenissen rondom het uitbouwen van carsharingdienst SnappCar. Dit keer: de zoektocht naar geld en buitenlandse markten.   Lees verder

Een schurend gevecht tegen Big Brother

Een schurend gevecht tegen Big Brother

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. Deze maand vraagt hij zich af: hoe redt mijn zoon het in de wereld van big data?   Lees verder

SnappCar goes Europe

SnappCar goes Europe

Carsharingplatform SnappCar is druk bezig met het binnenhalen van groeifinanciering. Het bedrijf start vandaag een crowdfundcampagne en voert tegelijk gesprekken met investeerders om 2 à 3 miljoen euro financiering bij elkaar te krijgen voor de internationale uitrol.  Lees verder

Presentatietips van Arko van Brakel

Presentatietips van Arko van Brakel

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt vragen van onze lezers. Dit keer: 'Arko, jij geeft veel presentaties. Wat zijn je beste tips & tricks?' Lees verder

How low can you go?

How low can you go?

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. Deze maand legt hij uit hoe je níet met hem moet linken op social media. 'Ik trapte er bijna in, zijn uitnodiging.' Lees verder

De challenge van SnappCar

De challenge van SnappCar

Sprout presenteert met trots een nieuwe columnist: challenger van het jaar Victor van Tol. Hij schrijft dit jaar columns over zijn belevenissen rondom het uitbouwen van carsharingdienst SnappCar. Om te beginnen legt hij uit wat zijn 'challenge' is. Lees verder

Cut out the middle men

Cut out the middle men

Wat was dé trend van 2013? Voor DQ&A Media Group, het bedrijf van Sproutcolumnist Heleen Dura-Van Oord, is dat de opkomst van advertentiemarktplaatsen waar vraag en aanbod samenkomen, in real-time. Heleen legt uit. Lees verder

Herbert van Hoogdalem over de nieuwe werkelijkheid

Herbert van Hoogdalem over de nieuwe werkelijkheid

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. Dit keer licht hij een tipje van de sluier op van zijn nieuwe businessplan. Hij gaat niets meer factureren voor ideeën... Lees verder

Arko van Brakel: 'Ga op zoek naar elkaars waarden'

Arko van Brakel: 'Ga op zoek naar elkaars waarden'

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: mijn businesspartner en ik lijken steeds verder uit elkaar te groeien. Hoe kunnen we weer op één lijn komen? Lees verder

Hoe herken je trends?

Hoe herken je trends?

Het zijn mooie tijden voor innovatieve bedrijven en ondernemers met visie, stelt Sprout-columnist Heleen Dura-Van Oord. Vooruit kijken, niet naar morgen, maar liever nog naar 2020. Verandering is op dit moment de enige zekerheid die we hebben. En het gaat hard. Lees verder

Moet je zorgen voor gelukkige medewerkers?

Moet je zorgen voor gelukkige medewerkers?

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: 'Ben je als ondernemer verantwoordelijk voor het geluk van je ‘collega’s’ of zijn die zelf verantwoordelijk om hun geluk al dan niet in of buiten het werk te zoeken?' Lees verder

Magere Hein

Magere Hein

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. Hij werd door het zien van de film Jobs zich pijnlijk bewust van niet-geleefde dromen en de tijd die wegtikt... Lees verder

Duizend excuses, een handdoek en doorgaan

Duizend excuses, een handdoek en doorgaan

Ecofont is door Sprout verkozen tot Challenger van het Jaar 2012. Alexander Kraaij (links) is medeoprichter en schrijft maandelijks een column. Dit is zijn laatste: over fouten maken en blijven proberen. Lees verder

Waarom succes niet blijvend is

Waarom succes niet blijvend is

Alle bedrijven volgen de S-curve, zegt Arko van Brakel (De Baak). 'En in elke fase heb je andere mensen nodig.' Lees verder

Kansen? Kansen!

Kansen? Kansen!

Sprout-columnist Heleen Dura-Van Oord organiseert de jaarlijkse LOEY Awards voor de beste online ondernemers van Nederland. Ze ziet nog volop kansen voor de online business om de successen van morgen neer te zetten. Lees verder

Waardevolle tijd

Waardevolle tijd

Ecofont is door Sprout verkozen tot Challenger van het Jaar 2012. Alexander Kraaij (links) is medeoprichter en schrijft maandelijks een column. Dit keer over innoveren, en waarom kleine bedrijven daar héél goed in zijn, ondanks dat ze er eigenlijk geen geld voor hebben. Lees verder

Afscheid nemen

Afscheid nemen

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: 'Hoe ga je om met mensen die niet functioneren, maar die niet uit zichzelf vertrekken?' Lees verder

De ‘P’ van key-succesfactor

De ‘P’ van key-succesfactor

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. Hij is gestopt in het reclamevak, maar blijft zich opwinden over wat hij tegenkomt aan (foute) businessplannen. Lees verder

Ready2Scale start nieuw groeiprogramma

Ready2Scale start nieuw groeiprogramma

Ondernemingen die de kritische startfase overleefd hebben staan voor lastige vraagstukken. Hoe kan ik mijn impact vergroten? Is mijn organisatie klaar voor internationale uitbreiding? Hoe financier ik groei?  Ready2Scale, een nieuw groeiprogramma voor ondernemers geeft deelnemers de antwoorden. Tijdens de Challengerday wordt het programma officieel gelanceerd.  Lees verder

Ondernemen kun je leren

Ondernemen kun je leren

Ondernemer Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, weet dat ondernemen valt aan te leren. Maar niet alle kinderen krijgen de kans er ervaring mee op te doen. Lees verder

'Soms is geduld een schone zaak'

'Soms is geduld een schone zaak'

Ondernemer Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, wordt nu soms gedwongen geduld te hebben. Wanneer moet je je laten afremmen en wanneer ga je juist vol voor je keuzes? Dat leer je met de jaren, schrijft ze in deze column.   Lees verder

Column Ecofont: 'Saaie klusjes leiden tot geniale vondsten'

Column Ecofont: 'Saaie klusjes leiden tot geniale vondsten'

Alexander Kraaij (links foto) is met Ecofont de Challenger van 2012. Maandelijks houdt hij in een column voor Sprout zijn belevenissen bij. In deze column wil hij iets rechtzetten: geniale ingevingen komen niet als vanzelf. Ze zijn het resultaat van heel veel uren investeren in herhalende taken.  Lees verder

Herbert van Hoogdalem: 'Doen wat je moet doen'

Herbert van Hoogdalem: 'Doen wat je moet doen'

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. In deze bijdrage vertelt hij hoe zijn beste vriend, zonder enige ervaring, besloot zijn hart te volgen en een speelfilm maakte.  Lees verder

Verliezen om te kunnen winnen

Verliezen om te kunnen winnen

Minister Schippers zei het zo tijdens de uitreiking van de Prix Veuve Clicquot voor de Zakenvrouw van het Jaar: 'In Nederland wordt nog te vaak negatief gekeken naar het failliet gaan van een bedrijf, terwijl ook, en wellicht misschien juist, bij die gebeurtenis een ondernemer de meeste ervaring op doet.' Lees verder

Arko van Brakel over balans vinden

Arko van Brakel over balans vinden

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: 'Hoe vind je de juiste balans tussen gedreven ondernemen en een gezond privéleven?' Lees verder

Column Ecofont: De homo economicus is groen

Column Ecofont: De homo economicus is groen

Alexander Kraaij (links foto) is met Ecofont de Challenger van 2012. Maandelijks houdt hij in een column voor Sprout zijn belevenissen bij. In deze column buigt hij zich over de vraag: kun je sociale kosten zichtbaar maken in de prijs van je product? Lees verder

Herbert van Hoogdalem over de strandtent uit zijn jeugd

Herbert van Hoogdalem over de strandtent uit zijn jeugd

Sproutcolumnist en marketeer Herbert van Hoogdalem gaat terug naar het dorp aan zee waar hij in de weekeinden opgroeide. En treft daar een strandtent die van vader op zoon was overgegaan. Lees verder

Richard Branson: de 5 regels voor succes

Richard Branson: de 5 regels voor succes

Ok, het is crisis. Volgens ondernemer Richard Branson kunnen starters nog steeds succes hebben. Hij legt uit waarom. Lees verder

Het komt goed met cookies

Het komt goed met cookies

Ondernemer Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, baalt van de onduidelijke regels rond cookies. Gelukkig is er zicht op verbetering - en weer nieuwe regels.    Lees verder

Arko van Brakel: 'Probeer onbevangen te blijven'

Arko van Brakel: 'Probeer onbevangen te blijven'

Ondernemer Arko van Brakel beantwoordt iedere maand een vraag van een lezer. Deze keer luidt de vraag: wat had je willen weten toen je nog jong was en begon met ondernemen? Lees verder

Mag een beetje groen ook?

Mag een beetje groen ook?

Ecofont is door Sprout verkozen tot Challenger van het Jaar 2012. Alexander Kraaij (links) is medeoprichter en schrijft maandelijks een column. 'Mensen die een beetje goed doen, hebben we hard nodig'.  Lees verder

'Accountants en hun imago maken me cynisch'

'Accountants en hun imago maken me cynisch'

Blijf dicht bij jezelf. Dat geldt zeker voor accountants. Reclameman Herbert van Hoogdalem vertelt hoe een groot kantoor volledig de plank misslaat. Lees verder

Arko van Brakel: 'Sociaal ondernemen loont'

Arko van Brakel: 'Sociaal ondernemen loont'

Ondernemer Arko van Brakel beantwoordt iedere maand een vraag van een lezer. Deze keer luidt de vraag: hoe kan ik met mijn bedrijf sociaal ondernemen en tegelijkertijd winst maken? Lees verder

Arko van Brakel: regel je personeelsaandelen op tijd

Arko van Brakel: regel je personeelsaandelen op tijd

Ondernemer Arko van Brakel beantwoordt ieder maand een vraag van een lezer. Deze keer luidt de vraag: hoe kunnen wij enkele van onze medewerkers een (minderheids)aandeel in het bedrijf geven, zonder dat wij als eigenaren er (aanzienlijk) op achteruit gaan? Lees verder

Herbert van Hoogdalem: Ben ik nou gek?

Herbert van Hoogdalem: Ben ik nou gek?

Herbert van Hoogdalem schrijft iedere maand een column voor Sprout. In deze bijdrage vertelt hij hoe hij aan een ambtenarenbestaan wist te ontsnappen.  Lees verder

Arko van Brakel: 'Durf grote dromen te hebben'

Arko van Brakel: 'Durf grote dromen te hebben'

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: 'Ik hou van risico nemen, maar hoe weet ik hoe ver ik daarin kan gaan?' Lees verder

'Zo raak ik verstrikt in bijzaken'

'Zo raak ik verstrikt in bijzaken'

Herken je dit? Je denkt 'even' iets tussendoor te doen, vervolgens slokt die activiteit de helft van je tijd op. Columnist Herbert van Hoogdalem is voor deze column te rade gegaan bij zichzelf. En daar komt hij schokkends tegen: het gebruik van het woordje 'even' kost hem keiharde omzet.     Lees verder

Crowdfunding aan vooravond van shakeout

Crowdfunding aan vooravond van shakeout

Nederlandse crowdfunding-ondernemers denken niet groot genoeg om de benodigde schaalgrootte te bereiken. Gaat onze piepkleine markt het redden? Sprout-columnist en ondernemer Pim Betist over de kansen van crowdfunding in ons land. Lees verder

Meer met minder

Meer met minder

Er ontstaat een nieuwe stroming op het gebied van duurzaamheid die ik heel mooi vind. Jarenlang werd over duurzaamheid gesproken met een opgeheven vingertje: je mag dit niet, je mag dat niet. Niet meer autorijden vanwege de zure regen, niet te lang onder de douche en je moest een extra trui aan zodat je de verwarming lager kon zetten. Kortom, je moest gedrag aanpassen en inleveren op je levensstandaard om het milieu te sparen.  Lees verder

Verne Harnish: de 4 voorwaarden voor groei

Verne Harnish: de 4 voorwaarden voor groei

Groei-expert Verne Harnish begint dit jaar met brede blik. In deze column bespreekt hij wat volgens hem de vier belangrijkste voorwaarden voor groei zijn. Die gelden zowel voor landen als voor bedrijven.  Lees verder

Richard Branson: 'Uit de crisis via teamwerk'

Richard Branson: 'Uit de crisis via teamwerk'

Richard Branson maakt zich momenteel sterk voor Europa. Hij heeft nog steeds tijd voor een Sprout-column. Hier zijn nieuwe bijdrage: waarom je moet investeren in je team.  Lees verder

'Probeer een prijs te relativeren'

'Probeer een prijs te relativeren'

Alexander Kraaij is met Ecofont door Sprout verkozen tot Challenger van het jaar 2012. Als nieuwe columnist is dit zijn eerste boodschap: "Blijf als prijswinnaar niet in een roes zitten." Lees verder

Arko's moment van 2012

Arko's moment van 2012

Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Ditmaal: wat was jouw belangrijkste moment van 2012? Lees verder

'Ik zeg in 2013 tegen iedereen 'Nee!'

'Ik zeg in 2013 tegen iedereen 'Nee!'

Sproutcolumnist en marketingman Herbert van Hoogdalem gaat in op een voornemen dat elke ondernemer zichzelf ook in 2013 wil toewensen: verspeel geen tijd aan iets dat niets met je droom te maken heeft.  Lees verder

'Serveer nieuwe ideeën niet af'

'Serveer nieuwe ideeën niet af'

Soms helpt de blik van buitenaf. De in Amsterdam woonachtige Amerikaan James Bryan Graves viel iets op tijdens een meetup van programmeurs. Direct werd de vraag gesteld: "En, wat levert het op?" Zijn boodschap: Hollanders, druk ideeën niet direct de kop in.   Lees verder

Welke groei past bij jou?

Welke groei past bij jou?

Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: waarom is groei van je bedrijf zo belangrijk en hoe bepaal je welke groeidoelen reëel zijn? Lees verder

'Managers onderschatten het ondernemen'

'Managers onderschatten het ondernemen'

Ondernemen is niet voor elke manager weggelegd. Dat schetst Leonard Freeke, oprichter van Oggu. Zijn biofrisdrankmerk ging failliet na een investeerdersconflict en machtswisseling, met een oud-manager aan het roer. Lees verder

Crowdfunding geeft geen krimp

Crowdfunding geeft geen krimp

Het gaat slecht met de economie. Banken lenen nog nauwelijks uit, maar leiden de aandacht af van het werkelijke probleem. Columnist Pim Betist ziet kansen ontstaan voor crowdfunding.   Lees verder

Richard Branson over time management

Richard Branson over time management

Hoe voorkom je dat opgeslokt wordt door al je activiteiten? Ondernemer Richard Branson legt hij in de column uit. 'Maak gebruik van technologie." Lees verder

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout