Het geheim van een succesvolle direct mailing

marketing | 19 aug 2008 | J.E. de Vroede |
Mailbox

Als ondernemer wordt je geconfronteerd met heel veel direct mailings (DM's). Daarvan zijn er maar weinig die bijblijven. Ik schets even wat er van de afgelopen weken op mijn bureau is blijven liggen...

Het restant van alles wat ik heb ontvangen bestaat uit: een strandbal van SBS, een radiotje van ?, een handige USB-stick (zonder afzender!) en een papieren enveloppe waarop drie dames mij zeer sympathiek aankijken. Ik wil even dieper ingaan op deze laatste. Want wat maakt een DM geslaagd? En waar moet u aan denken als u uw DM onder de aandacht wilt brengen?

De enveloppe is aan mij geadresseerd. Op zich niets bijzonders. Toch even openmaken want mijn naam staat er op. Wat leuk, MarketingXperts wordt gefeliciteerd! Nu ben ik benieuwd wat er volgens de afzender, Het Financieele Dagblad, te vieren valt. Ik krijg twee weken lang het FD gratis thuisbezorgd. Er wordt met een unieke code naar de website verwezen.

Daar word ik, na het invullen van mijn persoonlijke code, speciaal toegezongen door de drie 'Business models'. Ja, deze DM blijft wel hangen. Ook herinner ik mij het FD nog nadat ik mijn bureau heb opgeruimd. Missie geslaagd FD, proficiat! Of... was het de bedoeling dat ik ook meteen het gratis proefabonnement zou aanvragen?

Hoe maakt u een succesvolle DM?

  1. Definieer de doelstelling Hoeveel mensen wilt u bereiken? En welke conversie verwacht u? Maak de doelstellingen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) zodat u achteraf het succes kunt meten. Maak aansluitend een planning.
  2. Personaliseer en zorg ervoor dat de mailing persoonlijk is maar niet té. Let op: controleer of de naw-gegevens van de geselecteerde personen up to date zijn.
  3. Boodschap Zorg voor een eenduidige en heldere boodschap en vergeet niet wie de afzender is. Begrijpt hij/zij de essentie van uw DM? Onthoudt de geadresseerde de mailing in combinatie met uw merk?
  4. Interactief Spoor de ontvanger aan iets te doen met uw mailing. Voeg iets interactiefs toe, laat hem reageren voor een tijdelijk extra voordeel etc.
  5. Eenvoud Reageren op uw DM moet makkelijk zijn en weinig moeite of tijd kosten.
  6. Creatief Sluit het creatieve concept van de DM aan bij de doelstelling? Het concept en de vormgeving moeten allereerst de beoogde boodschap versterken.
  7. Val op Zorg dat je eruit springt tussen de berg andere DM's met een afwijkend formaat, kleur, geur bezorgwijze etc. Of gebruik meerdere kanalen en maak een drietrapsmailing. Hierbij volgt u een aansporende DM met een informatief vervolg. Daarna sluit u af met een persoonlijke e-mail om de geadresseerde te herinneren aan de DM en het aanbod daarin.
  8. Opvolging Check telefonisch of via e-mail of de juiste persoon benaderd is, of de boodschap duidelijk was en waarom er wel/geen interesse is/was.
  9. Meet en evalueer de resultaten; is de doelstelling behaald? Wat kan in de toekomst geoptimaliseerd worden? Is de DM positief ontvangen en is hij geïnterpreteerd zoals u beoogde?

J.E. de Vroede Dit artikel is geschreven door J.E. de Vroede.
Lid van het Sprout Expertpanel

Gerelateerde artikelen:


Meer over marketing:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout