Ruim 300 rijscholen deden mee met aan de peiling, Volgens de site zijn er meerdere redenen om te stoppen. Zo hangen 400 rijscholen hun bedrijf aan de wilgen omdat de eigenaar met pensioen gaat.
Imago
Ook zouden er veel rijschoolhouders zijn die de rijschoolbranche een negatief imago hebben bezorgd. Dit euvel is voor zo’n 150 rijschoolhouders reden om af te haken.
‘Rijden voor bodemprijzen, leerlingen oplichten en slecht rijles geven zijn enkele voorbeelden hiervan’, schrijft de nieuwssite voor rijscholen. ‘De bracheorganisaties mochten zelfs bij Kassa uit gaan leggen wat hen bezielt.’
Tot slotte is simpelweg een te laag aantal leerlingen voor 90 rijscholen reden om te stoppen.
Verkoop
Het verkopen van een rijschool loont volgens Rijschoolvandaag zelden, omdat de goodwill van een lesbedrijf ‘nihil’ zou zijn.
Ongeveer 60 procent van bedrijven die reageerden op de enquête zijn eenpitters, 32 procent heeft 2 tot 5 lesauto’s en 8 procent geeft les met minimaal 6 lesauto’s.
Omdat er geen cijfers bekend zijn over de aanwas van nieuwe rijscholen is het niet direct duidelijk of er ook sprake is van een shakeout van de rijschoolbranche.
Update:
Adviseur Elmer Hammink van de Kamer van Koophandel meldde zich spontaan bij Sprout met de cijfers. ‘De Kamer van Koophandel kan wel een uitspraak doen over de aanwas: cijfers laten zien dat deze daalt. Er wordt minder gestart (binnen auto- en motorrijscholen), meer autorijscholen stoppen ermee en daardoor daalt het saldo eveneens. De cijfers van 2014 zijn van het eerste halfjaar.’ Wij hebben ze even in een grafiekje gevat: