Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 gouden regels voor emailmarketing

E-mailmarketing kan een killer zijn: verspreiding is spotgoedkoop en wie het slim aanpakt, kan gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Maar wees geen spammer.

Heineken stuurde in 2004 ruim 140.000 mails de deur uit over hun Beertender. De opt-in adressen waren van mannen tussen de 20 en 35 jaar, geïnteresseerd in voetbal, Formule 1 of Games & Entertainment. Ze werden uitgenodigd om een tap-spel te spelen. Uiteindelijk hebben 40.000 ontvangers dit ook gedaan. 15 procent van de naamsbekendheid van de Beertender is te danken aan e-mailmarketing.

E-mailmarketing is bepaald geen nieuw fenomeen, maar veel ondernemers zijn er nog huiverig voor of gebruiken het niet goed. Een succesvolle campagne begint met na te denken over het doel. Is het om uw huidige klanten te informeren over nieuwe producten en veranderingen binnen uw bedrijf? Of wilt u juist een e-mailcampagne opzetten om nieuwe klanten te werven? Beide doelen hebben een compleet verschillende aanpak nodig, zegt Govert van Eerde, directeur van e-mailmarketingbureau Tapps.

De regelgeving rond e-mailmarketing is ingewikkeld, zegt Van Eerde. “Regel is dat je nooit iemand ongevraagd reclame via e-mail mag sturen, maar wanneer iemand al klant bij je is, mag dit wel. Het moet dan wel over gelijksoortige producten gaan.” Een ondernemer die software verkoopt, mag bijvoorbeeld naar zijn klanten ongevraagd een update van deze software sturen. Wanneer deze ondernemer zich ook gaat richten op een compleet ander product, is het verboden daarvoor gebruik te maken van zijn e-maildatabase. Anders is het wanneer de klanten geen consumenten zijn, maar bedrijven. “Juridisch gezien mag je naar zakelijke adressen wel ongevraagd reclame via e-mail sturen, ook al gaat het om een totaal ander product”, zegt Van Eerde. “Maar bij ons wordt dit ethisch gezien als spam.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Adreshuur

Nieuwe klanten vinden door e-mailmarketing is nog ingewikkelder. Dat kan alleen legaal door gebruik te maken van een e-mailmarketingbureau dat adressenbestanden beheert van andere bedrijven. Adreshuur voor een e-mailcampagne kost tussen de 0,28 en 0,50 euro per verstuurde mail, afhankelijk van onder meer de hoeveelheid. De adressen in deze bestanden zijn van klanten die ooit hebben aangegeven dat ze het geen probleem vinden e-mail te ontvangen over speciaal voor hen geselecteerde aanbiedingen van een derde partij. De adressen worden niet vrijgegeven en nooit verkocht. Pas wanneer een ontvanger reageert op een e-mail na een campagne, wordt het adres bekend bij de adverteerder en kan dit in de eigen database opgenomen worden.

Succes met e-mailmarketing:

 

  • Vraag nieuwe klanten altijd om hun e-mailadres. Wanneer er een klantrelatie is opgebouwd, mag u als ondernemer ongevraagd uw klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen, mits relevant.
     
  • Weet naar wie u een e-mail toestuurt. Succes in e-mailmarketing begint bij het selecteren van de juiste adressen. Hoort de ontvanger wel tot de doelgroep? Een slechte selectie leidt tot irritatie en werkt averechts.
     
  • Denk goed na over wat u in de subjectline zet. De onderwerpregel van een e-mail bepaalt of de ontvanger het bericht opent. Pas op met woorden die door veel spamfilters worden tegengehouden, zoals het woord ‘gratis’.
     
  • Hou de e-mail kort en bondig. Als een ontvanger een grote lap tekst moet doorworstelen, haakt hij snel af. Laat hem voor details doorklikken naar uw website.
     
  • Maak de layout aantrekkelijk. Het oog wil ook wat. Maak gebruik van uw eigen huisstijl en zorg ervoor dat de inhoud van de mail in het preview-venster te lezen is.
     
  • Zorg ervoor dat u na een e-mailcampagne de capaciteit hebt om de respons af te handelen. Ontvangers die reageren op een e-mail, verwachten snel een antwoord. Zorg dat iedereen binnen het bedrijf op de hoogte is van de campagne, zodat medewerkers eventuele vragen snel kunnen beantwoorden.
     
  • Onderzoek het effect van de e-mailcampagne. Worden de e-mails gelezen of direct weggeklikt? Hoeveel ontvangers bezoeken direct uw website? Een professioneel e-mailverzendsysteem – kosten tussen 3.000 tot 5.000 euro per jaar – houdt deze gegevens bij. Per verzonden mail moet tevens een klein bedrag betaald worden.
     
  • Stuur niet vaker dan één of twee keer per maand een mail naar een adres. Te veel e-mail leidt tot irritatie.