Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 innovatieve starters op New Venture

Donderdagavond was de uitreiking tweede ronde New Venture. Tien ondernemers gingen er vandoor met een premie van 1.000 euro. Topondernemers Leen Zevenbergen, Thierry Schaap (Binck), Philip Hess (Senz Umbrellas) en Bernard van Oranje (Levi 9) gaven hun visie op ondernemerschap.

Paraplu
Senz Umbrellas is een ongekend succes. Twee jaar terug verloren ze kansloos de finale van New Venture. Inmiddels verkopen ze tienduizenden paraplu’s en hebben intieme banden met modebedrijf Mexx. Medeoprichter Philip Hess begon zijn bedrijf uit frustratie. Het was niets dan ellende met bestaande paraplumodellen. Hess bedacht een ander type. Zijn motto: “Laat je bij het ondernemen niet leiden door de drang naar geld. Dat remt echte innovatie. Wie alleen maar geld wil verdienen is in het ontwikkelingsproces te veel gericht op kosten en dat leidt tot kwaliteitsverlies.”

Koningshuis
Bernard van Oranje – al 16 jaar ondernemer – verkocht drie jaar terug zijn bedrijf Clockwork en is nu alweer twee jaar actief met Levi 9 Global. Een it-bedrijf met programmeurs in Servië en Roemenië. Zijn onderneming is inmiddels 140 man groot, waarvan ruim 100 developers in het voormalig Oostblok. Doelstelling: de nummer 1 van Europa worden. Zijn motto: “Je gaat ondernemen omdat je een idee hebt waarin je gelooft. Niet voor een baas willen werken of veel geld willen verdienen, zijn slechte drijfveren.”

Van Oranje verwijt de banken een te afwachtende houding. Zelfs een prins kan geen financiering krijgen. Toen de ondernemer twee jaar terug met de bank over financiering ging praten kreeg hij nul op rekest. “Zelfs acquisitiefinanciering is heel moeilijk. Banken wilden dat ik mijn vastgoedportefeuille inzette als onderpand. Op die manier kan ik net zo goed mijzelf financieren.”

BinckBank
Thierry Schaap hangt zijn businesscase op aan de vier p’s. Volgens de oprichter van BinckBank is prijs essentieel bij het overhalen van klanten. Wie dat goed doet, trekt de concurrent mee in de prijzenslag. Pas bij gelijke prijzen wordt kwaliteit belangrijk. Hetgeen Schaap illustreert met een ranglijst van de beste internetbrokers van Nederland. Binck staat natuurlijk op één, gevolgd door Alex. Schaap: “klanttevredenheid is veel belangrijker dan de merknaam.” Schaap benadrukt verder het belang van internet: “Internet maakt het mogelijk om de strijd aan te gaan met de groten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn motto: “Ondernemen moet je gewoon doen. Succes is nooit gegarandeerd, maar het is het avontuur waard.”

De winnaars:
De volgende tien bedrijven kregen 1.000 euro uit handen van topondernemer Leen Zevenbergen:

  • Xpozer (nieuwe manier van posters ophangen)
  • Adjustables (advertentiemodel voor online video)
  • Xpress (apparaat om nanodeeltjes te meten)
  • Fenomena-TV (televisie voor senioren en bewoners van zorgcentra)
  • Lock2 (speciaal slot waarmee hulpdiensten en beveiligers eenvoudig een pand kunnen betreden)
  • Dutchy Robot (een kleine levensechte robot van de oud-regisseur van de Fabeltjeskrant)
  • BoostID (stickers voor op laptops)
  • Holland Container Innovations (maakt inklapbare zeecontainers)
  • Green & Blue (kweekt zeekraal boven de aquariumbakken van de Happy Shrimps)
  • DC Pile Driver (een nieuwe manier van heien)