Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

10 startups opgezet door kleuters en pubers

Michael van Poppel (19) loopt binnen met BNO News, dat onlangs zelfs een contract aanging met MSNBC. Ben ‘Ik ben Ben' Woldring had al succes op z'n vijftiende. En zo zijn er meer jonge entrepreneurs.

Alex’s Lemonade Stand

Alex Scott was vier jaar oud toen ze een fonds opzette dat onderzoek naar kanker onder kinderen financiert. In 2000 besloot ze in haar buurt een kraampje op te zetten, waar ze citroenlimonade verkocht. Het geld dat ze ervoor kreeg, schonk ze aan het ziekenhuis dat haar behandelde voor kanker. Totdat ze in 2004 overleed aan de ziekte, bleef ze het kraampje uitbaten. Haar verhaal inspireerde veel mensen en het fonds dat ze oprichtte, is nog steeds actief: in de hoop dat een behandeling voor pediatrische kanker op een zekere dag gevonden wordt.

 

Kids saving the rainforest

Dit fonds werd opgericht door twee Costa Ricaanse meisjes die zich de terugtrekking van het plaatselijke regenwoud erg aantrokken. Een geldstroom ontstond doordat de meisjes rotsblokken gingen beschilderen en ze aan de weg verkochten als decoratieve kunst. De verkoop werd zo’n succes, dat ze in staat waren zelf een winkel te beginnen, waar ze niet alleen hun eigen creaties verkopen, maar ook werk van plaatselijk bekende kunstenaars.

Streaming Futures

Op vijftienjarige leeftijd startte Joel Holland met het bedrijf Streaming Futures: een gratis videosite die andere tieners informeert en assisteert in hun zoektocht naar welke droombaan ze later willen hebben. Joel reist de wereld rond en interviewt mensen over hun carrière, ter inspiratie voor zijn mede-tieners.

 

Qwesty

Toen Lauren zes jaar oud was, was ze een heel nieuwsgierig kind. Ze vroeg haar ouders in feite de oren van hun kop, wat nogal tot enige irritatie leidde. Daardoor ontstond het idee van Qwesty, een pluche vraagteken die kinderen omhoog kunnen houden als ze iets willen weten. Ouders slaan met het speelgoed twee vliegen in één klap. A: Ze leren kinderen dat er momenten zijn dat ze stil moeten blijven (bijvoorbeeld als je aan het rijden of aan het telefoneren bent). B: Ze geven kinderen niet het gevoel genegeerd te worden. Het idee zou echt door Lauren zelf bedacht zijn, maar haar ouders plukken er financieel inmiddels ook de vruchten van.

 

Don’t Fret Note Map for Guitar

Nicholas Ravagni was nauwelijks uit kleuterschool, toen hij een schitterend idee bedacht om kinderen te leren waar ze hun vingers moeten leggen voor het spelen van gitaar. Hij pakte een plastic omslag en een stift, wikkelde het rond de gitaar en schetste er vingerposities op. Zo kun je je beter de verschillende vingerstanden eigen maken. Zijn vader hielp hem om er een strak product van te maken, waarna het een verkoopsucces binnen muziekwinkels werd.  Ravagni houdt zich inmiddels ook bezig met het bedenken en ontwikkelen van andere producten.

 

Leanna’s Inc.

Leanna Archer (zie hoofdafbeelding) kon als klein kind niet genoeg krijgen van alle complimenten die ze over haar kapsel kreeg. Toen ze nog altijd niet de tien jaar was gepasseerd, realiseerde ze zich dat de thuisgemaakte pommade van haar mama de reden van alle complimenten. Dat deed moeder namelijk altijd in haar haar. Nu is ze de 13-jarige eigenaar van een goedlopend bedrijf dat niet alleen mama’s pommade verkoopt, maar ook andere haar- en beautyproducten.

 

Cgkidz

Cynergreen is een eco-vriendelijk bedrijf dat roestvrije, stalen waterflessen produceert. Ze zijn het  duurzame alternatief voor plastic waterflessen. Het bedrijf wordt gerund door twee volwassenen, maar het ontwerp van de waterflessen is het werk van hun twaalf jaar oude dochter Riley Hoffer. Het jonge meisje ontwerpt nog steeds en houdt daarnaast de speciale kinderwebsite van het bedrijf bij.

 

McDonald’s memorabilia

Toen Luke Underwood zeven was, kocht  zijn vader een verzameling van McDonalds-memorabilia voor £250 voor hem.  Vier jaar hield Luke de verzameling bij, daarna verkocht hij als elfjarige de verzameling op een veiling voor een mooi bedrag van £8130. Klinkt alsof we hier te maken hebben met een rasechte salesman in spe.

 

Alchemist Empire Inc.

De 14-jarige Anshul Shamar bedacht Elementeo:  een kaartspel waarmee je op een simpele en vermakende wijze meer leert over scheikunde. De kaarten illustreren daarbij een fantasy-gevechtsspel. Heel slim van hem om op deze manier een taai vak onder de knie te krijgen. Shamar is nu CEO van zijn bedrijf.

 

Cody’s Individual Comfort Kits

Cody Clark was twaalf jaar toen hij zich met spoed moest laten opnemen in het ziekenhuis. Hij besefte vlug wat velen onder ons inmiddels weten; ziekenhuizen zijn niet de meest gezellige plekken om voor lange tijd rond te hangen. Cody bedacht daarom een soort van troostpakket, om mee te geven aan kinderen die naar het ziekenhuis moeten. Het pakket bevat spullen als dekens, boeken en ratels. Cody organiseerde een inzamelingsactie om de ongeveer 200 troostpakketten te creëren. Inmiddels ontwikkelt hij ook een pakket voor senioren.

 

Bron: Idealize