Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

11 snelgroeiende techbedrijven

Donderdag werd de Rising Star award uitgereikt aan het jonge techbedrijf dat volgens organisator Deloitte snele omzetgroei tegemoet gaat. Maar wat ons betreft zijn alle Rising Star-genomineerden de snelle groeiers van de toekomst.

Bekijk hieronder winnaar Improve Digital en de tien andere rijzende sterren die pitchten om de titel.

Uitgebreide interviews staan hier.

 

Improve Digital

Wie: Joele Frijters en Janneke Niessen
Wat: veilsysteem voor online advertentieruimte
Sinds: 2008

Improve Digital is in 2008 opgericht door Janneke Niessen, eerder oprichter van online mediabureau DQ&A en voormalig Microsoft-advertising medewerker Joëlle Frijters. Zij beloven hun klanten, web-uitgevers uit heel Europa, gereedschap om de opbrengst van hun online advertentieruimte zo groot mogelijk te maken. Dat deden ze aanvankelijk met de software van het Amerikaanse Pubmatic, maar inmiddels hebben ze hun eigen platform gebouwd. Tot nu toe richtten IT-bedrijven zich vooral met producten op adverteerders en mediabureaus, partijen als Improve Digital kiezen met hun yield optimization de kant van de uitgevers. Het gebruik van een geautomatiseerd platform door uitgevers is relatief nieuw in Europa, maar is in de VS al enkele jaren aan de orde van de dag. Door in realtime per impressie te voorspellen en te beslissen via welk advertentienetwerk de impressie het meest oplevert, zorgt Improve Digital dat uitgevers de maximale inkomsten halen uit hun online advertentieruimte. Daarvoor wordt onder meer real time bidding ingezet, waarmee adverteerders rechtstreeks bieden op impressies.

Cleeng

Wie: Donald Res, Gilles Domartini, Benedicte Guichard en Nicolas Legall
Wat: betaalmuur voor webcontent
Sinds: 2010

Donald Res maakt deel uit van een clubje ex-medewerkers van onder meer Apple en Philips dat vond dat het afrekenen voor online content veel beter kan. “Tegenwoordig is het teveel alles of niets geworden: je krijgt niets te zien, tenzij je meteen een maandabonnement afsluit.” Door de laagdrempeligheid – Cleeng is makkelijk te integreren in webpublishing systemen – en de flexibiliteit – wil je 1 artikel verkopen, kwantumkorting of video’s laten betalen? geen punt – is het misschien waar uitgevers op zitten te wachten. La Tribune is al klant, meer zullen snel volgen.

Gatewing

Wie: Maarten Vandenbroucke, Peter Cosyn en Maarten Van Speybroeck
Wat: De X100; een robotvliegtuig dat luchtfoto’s maakt
Sinds: 2007

Luchtfotografie, dat is allang niet meer voorbehouden aan peperdure vliegtuigen met camera’s in hun buik of uit het raam hangende fotografen. Sorry fotografen, partijen als het Belgische Gatewing kunnen het prima af met piepschuimen robotvliegtuigjes met een spanwijdte van nog gee meter. Dat ontwikkelden Maarten Vandenbroucke, Peter Cosyn en Maarten van Speybroeck hun X100, een goedaardige en vooral betaalbare luchtspion.

Intrinsic ID

Wie: Pim Tuyls
Wat: chipbeveiliging
Sinds: 2008

Het Eindhovense Intrinsic-ID opereert op het snijvlak van hard- en software met zijn kopieerbeveiliging voor chips. “Elke chip heeft van zichzelf een unieke vingerafdruk. Die gebruiken wij om, met extra hardware en software, de chip onvervalsbaar te maken en datadiefstal onmogelijk te maken,” zegt Pim Tuyls. Zijn klanten, in de regel halfgeleiderfabrikanten en productontwerpers die gevoelige spullen leveren als smartcards, de processoren onder de motorkap van auto’s en defensiematerieel, kunnen het systeem van Intrinsic ID makkelijk inpassen in hun proces. Tuyls businessmodel is gebaseerd op licenties en royalties.

savision

Wie: Dennis Rietvink en Douwe van de Voort
Wat: analyse van Microsoft installaties
Sinds: 2006

Dennis Rietvink en Douwe van de Voort lossen sinds 2006 performanceproblemen van klanten op die de hele kelder vol hebben staan met producten van Microsoft. Server, Exchange, SQP; Savision belooft met zijn product Vital Signs de ultieme troubleshooting tool. “Na de installatie, die slechts een paar minuten kost, is Vital Signs in staat om je IT infrastructuur te analyseren en binnen een paar minuten aan te geven waar de problemen zitten,” zegt Van de Voort. Hij heeft al Amerikaans management aangesteld, is de beste vriend van Microsoft en gaat dit jaar richting 3 miljoen omzet.

Marvia

Wie: Arnoud Haverlag, Jons Janssens en Steven van Wel
Wat: online drukwerk vormgeven
Sinds: 2008

Arnoud Haverlag en Jons Janssens klusten als economiestudenten pc’s en websites in elkaar voor makelaars en deden voor een klant een papieren huizenkantje erbij. Dat bleek nogal omslachtig knip- en plakwerk, en daaruit werd het idee voor Marvia geboren: het vormgeven van drukwerk moet een stuk handiger kunnen. In 2008 maakten de twee, samen met Steven van Wel, er een bedrijf van: een online layoutplatform waar zelfs leken (lees: marketingmanagers of filiaalhouders) mee overweg kunnen, onder het motto ‘dtp wordt abc’. Zo hoeft niet telkens het reclamebureau eraan te pas te komen. Haverlag: “In plaats van een dtp’er van tachtig euro per uur betaal je bij ons 75 euro per maand.”

ZF Pharma

Wie: Herman Spaink en Guido van den Thillart
Wat: medicijnen testen
Sinds: 2005

Professor Herman Spaink, Leids hoogleraar moleculaire celbiologie en Guido van den Thillart, expert in de fysiologie van vissen, hebben hun krachten en patenten gebundeld in een opmerkelijk biotechbedrijf. ZF Pharma test nieuwe medicijnen voor de farmaceutische industrie door ziektekiemen lichtgevend te maken en vervolgens te injecteren in transparante vissenembryos. “We kijken vervolgens naar de ontwikkeling van de ziektekiem. Als deze verdwijnt of slecht ontwikkelt, dan is dit een aanwijzing dat deze mogelijk gebruikt kan worden als medicijn,” zegt directeur Pieter Slijkerman. De kandidaat medicijnen worden vervolgens uitontwikkeld door ‘Big Pharma’. “Onze speciaal daarvoor gebouwde robot injecteert de ziektekiemen met hoge snelheid, waardoor er in relatief korte tijd veel stoffen getest kunnen worden.”

Evening Breeze

Wie: Thomas van den Groenendaal en Yoeri Nagtegaal
Wat: Airco-bed
Sinds: 2006

Veel energie gaat verloren doordat hele kamers gekoeld worden, daar waar eigenlijk alleen de slaapplek zelf koel hoeft te zijn. Op dat idee kwamen Yoeri Nagtegaal en Thomas van den Groenendaal van de TU in Delft, toen ze hoorden dat hotels op Curacao tachtig procent van hun onkosten verspijkeren aan energie. Met steun van incubator Yes!Delft zetten de studenten een paar jaar geleden Evening Breeze op. “wij bieden een comfortabel en duurzaam alternatief voor miljoenen airco’s die in slaapkamers staan te loeien,” zegt Thomas van den Groenendaal. Hij wil over drie jaar meer dan 10 miljoen omzet bereiken.

Green Claim

Wie: Bart de Jonge, Mario Wester en Tom van Bokhoven
Wat: afhandeling van compensatieclaims bij vliegreizen
Sinds: 2009

Wie meer dan drie uur vertraging oploopt tijdens een vliegreis heeft recht op financiële genoegdoening. Alleen: wie heeft trek in de rompslomp die de kleine lettertjes omzet in cash? Bij Green Claim is het een kwestie geworden van vluchtnummer en datum invullen en het systeem berekent in seconden of er recht is op compensatie en start op no-cure-no-paybasis het juridische traject. Van de gehonoreerde claims gaat 75 procent naar de klant en 25 procent naar Green Claim. “Dit is een markt van 3 miljard euro per jaar. Daar willen we toch een paar procent van teruggeven aan de consument,”  zegt Tom van Bokhoven.

SonicAngel

Wie: Bart Becks en Maurice Engelen
Wat: Crowdfunding voor muziek
Sinds: 2009

Mag je stellen dat SonicAngel is gebaseerd op de zaken die Sellaband verkeerd aanpakte? Misschien. De vergelijking met Sellaband is bijna onvermijdelijk, en Bart Becks en Maurice Engelen hebben een panklaar verhaal bij de hand waarom hún crowdfunding platform wél een succes wordt. Voor 10 euro kunnen fans het recht kopen om een eventueel te produceren album te downloaden, maar Becks en Engelen speuren met een zelf otnwikkeld algoritme naar bands waaromheen de meeste buzz onstaat op social media. Vervolgens hebben ze uitstekende relaties met de muziekindustrie voor de distributie, promotie en concerten en als ze écht enthousiast zijn, brengen ze het materiaal op hun eigen label uit.

Qweery

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wie: Ramon Cohen de Lara en Maarten Rooseboom
Wat: zoektechnologie voor (mobiele) webshops
Sinds: 2006

Oprichters Ramon Cohen de Lara en Maarten Rooseboom leveren met Qweery zoektechnologie die draait binnen (mobiele) webshops en ervoor zorgt, dat klanten sneller hun producten vinden. Daardoor gaat de conversie van bezoek in transacties met sprongen omhoog. Dergelijke navgatiehulpjes waren er al langer, maar Qweery is wel echt van de volgende generatie: zoekresultaten springen razendsnel, binnen vijftig milliseconden, in een aparte presentatielaag naar voren bij het intikken van enkele letters en vertonen dankzij een zelflerend algoritme meteen de populairste artikelen op volgorde. Een instant search layar, voor wie houdt van jargon. “We hebben er vier jaar en veel eigen geld in gestoken, voordat we er eind 209 de markt mee opgingen,” zegt Ramon Cohen de Lara. “Gemiddeld gaat de conversie met 20 tot 40 procent omhoog bij onze klanten. Vooral de snelheid en de goede zoekresultaten zorgen daarvoor.”