Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2.0-advertentiebedrijf sluit deal met Hyves

Het dinsdag gelanceerde advertentieplatform Creatad probeert sociale netwerken en user generated content. Hyves heeft zich al opengesteld. "Wij stimuleren mensen om reclame voor onze klanten te maken."

Ondernemers Sander de Jonge (23) en Lucas Tieleman (23) brengen een bestaand idee in een nieuwe jasje: op hun site Creatad.com kunnen creatieve figuren zich aanmelden om advertenties te maken voor grote bedrijven. Wie de mooiste maakt ontvangt een geldbedrag en de kans is groot dat het merk in kwestie het ontwerp ook wil kopen. Zo’n experiment met user generated content is eerder gedaan, onder andere door KitKat.

 

Nieuw op CreatAd is dat de gebruikers zelf in de hand hebben of ze gaan winnen. Via hun online sociale netwerken kunnen ze hun zelfgemaakte advertenties aan hun vrienden laten zien en hen aansporen op hun ontwerp te stemmen. “De hoofdgedachte is: aangesloten gebruikers maken reclame voor hun eigen reclame”, beaamt De Jonge. “Als bedrijven dat zelf gaan doen op sociale netwerken, ziet iedereen dat, terecht, als spam.”

 

Budget 

De Jonge denkt dat hij en zijn compagnon met hun platform een manier hebben gevonden waarop marketeers eindelijk de vruchten van social networking kunnen plukken. De economische crisis ziet hij als een steuntje in de rug: “Je ziet dat merken nu eerst in hun marketingbudgetten snijden. Wij hebben een tool bedacht waarmee je tegen lage kosten met user generated content en sociale netwerken kunt experimenteren. Sociale netwerken werden al gezien als een goedkope manier om te adverteren, maar dat had tot nu toe weinig effect. De experimenten kwamen toch steeds neer op opdringerige reclame waar niemand op stond te wachten.”

 

Hyves 

Als vrienden je hulp inschakelen om op hun advertentie te stemmen, dan is het wél leuk om met een merk geconfronteerd te worden in je persoonlijke berichten, zo is de gedachte. Hyves is al fan. “We hebben toevallig net te horen gekregen dat we toestemming krijgen voor onze Hyves-gadget. Dat betekent dat mensen over een week of twee met één klik een advertentie op CreatAd.com op hun Hyves kunnen plaatsen. Voor andere sociale netwerken zijn we met dezelfde soort applicaties bezig.”

 

De Jonge en Tieleman zijn ruim een jaar bezig geweest met de voorbereidingen voor hun onderneming. In dat jaar zijn informele investeerders overtuigd, is er een poule van creatieven aangetrokken en is een pilot gedraaid met kauwgomfabrikant Sportlife. “Dat ging heel goed”, zegt De Jonge. “We hadden binnen drie weken al zeventig kant- en klare printadvertenties binnen van hoge kwaliteit. Kom daar maar eens bij een reclamebureau om.”

 

Terughoudende marketeers

De site start nu met een actie voor wijnfabrikant Canei. Volgens De Jonge wordt het, nu de site daadwerkelijk online is, makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken. “Marketeers zijn heel terughoudend. Maar er zijn er ook genoeg die begrijpen dat merken zich meer open zullen moeten stellen. De consument is nu eenmaal gewend geraakt aan openheid op internet en wil ook met merken actief betrokken bezig zijn.”

 

Om verspreiding van ongewenste uitingen te voorkomen, gebruitk CreativeAd een eigen (video)speler. “Wij behouden de regie. Als het moet verwijderen we een ongepaste afbeelding of video. Die wordt dan ook overal verwijderd waar hij embed is. Maar we verwachten dat dat niet vaak nodig zal zijn.”

 

Ambities

Aan ambities geen gebrek. De jonge ondernemers willen het grootste creatieve platform van Nederland zijn, met 3.000 leden en dit jaar zo’n vijftien à twintig competities. Ook lonkt het buitenland al: “De site is nu in het Engels en in het Nederlands gemaakt. Maar als er nu een Fransman mee wil doen met een competitie is dat zeker welkom. Als ons klantenbestand groot genoeg is willen wij samen met hen uitrollen naar andere landen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Een voorganger van CreativeAd is Qineboko, een samenwerkingsverband tussen communicatiebureau Qi en reclamebureau Neboko. Verschil is dat zij niet met sociale netwerken werkten en dat de opdrachtgever bepaalde welke inzending de wedstrijd won. Dat platform is inmiddels ter ziele vanwege te weinig opdrachtgevers en teveel benodigde mankracht. De initiatiefnemers houden echter de mogelijkheid open om het platform nieuw leven in te blazen.