Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25: Abbey Games

Adriaan Jansen (25), Bas Zalmstra (25), Maarten Wiedehof (24) en Manuel Kerssemakers (24) gooien internationaal hoge ogen met hun games. Logisch dus dat ze plek hebben veroverd in Sprouts lijst van veelbelovende jonge ondernemers, de 25 onder de 25. Jansen legt uit wat deze Utrechts spelkoningen drijft.

Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?

‘Een beetje uit angst. Ik had altijd de ambitie om games te maken. Toen duidelijk werd dat het moeilijk werd om een baan te krijgen in de competitieve industrie, besloot ik maar om voor mezelf te beginnen. Ik begon toen met Bas samen te werken, een ondernemende partner en geweldige programmeur.’

‘In 2011 pitchte ik het idee van onze eerste game ‘Reus‘. Het moest een zogenaamde ‘God-game’ worden, waarin je reuzen als god van de wereld bestuurt, bestemd voor een internationaal publiek. Van dat soort games waren er namelijk erg weinig, en we dachten er goed in te kunnen innoveren.’

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?

‘Games maken is vaak een expressieve gebeurtenis: jonge artiesten en designers proberen zichzelf te uiten door middel van games. Wij zijn anders op 3 manieren.’

‘Ten eerste hebben wij allemaal een technische achtergrond. Daardoor kunnen we systemen maken die groter en ingewikkelder zijn. Ten tweede hebben wij een veel grotere scope gekozen voor onze eerste game. We zijn gezamenlijk voor een groter iets gegaan in plaats van individueel iets te maken, ondanks dat niet iedereen dezelfde creatieve visie deelde.’

De enige mensen waarmee we in contact komen die gemiddeld ouder zijn dan wij, zijn accountants

‘Als laatste zijn we ook goede luisteraars. We zijn niet alleen leergierig, maar waren vanaf het begin al bezig naar het luisteren naar de markt. De keuze voor Reus was vooral genomen op basis van een gat in de markt, niet op eigen creatieve expressie. Gelukkig vonden we het zelf ook nog gewoon een vet idee.’

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?

In de game industrie zijn de meeste bedrijven jong. Daardoor is er weinig frictie als het gaat om leeftijd. De game-industrie draait elke 5 jaar 180 graden, en daardoor is flexibiliteit en energie ook hard nodig. Je ziet ook dat er veel risico wordt genomen en er allerlei leuke maar soms ook gekke ideeën uitkomen.’

‘De enige mensen waarmee we in contact komen die gemiddeld ouder zijn dan wij, zijn accountants. Die zijn wel onder de indruk van onze eigenzinnigheid, en dat is natuurlijk altijd leuk.’

Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We willen nog flink groeien, en hebben daardoor steeds meer goede mensen nodig. Ook op vlakken waar we zelf niet genoeg tijd of kennis voor hebben, bijvoorbeeld HR. Dat is onze volgende stap om het bedrijf groter te maken.’

‘Daarnaast zijn we allemaal nog erg jong, en hebben we nog veel te leren. Ondertussen blijven we gewoon doen waar we goed in zijn: vernieuwende games met zowel technologische als spelmatige diepgang.’