Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bart Oosterholt beste jonge ondernemer van 2014

Bart Oosterholt (24), die samen met Rens van den Berg kortingensite Social Deal drijft, is door Sprout uitgeroepen tot de beste jonge ondernemer van 2014. Donderdagmiddag pikte een jury hun bedrijf als meest veelbelovend uit de jaarlijkse lijst '25 onder de 25'.

Sprout heeft ook dit jaar weer veelbelovende jonge topondernemers geselecteerd voor zijn ‘25 onder de 25‘. Uit die lijst pitchte een top drie donderdagmiddag voor een jury, met daarin ondernemers Hugo de Koning (YoungCapital/StudentenWerk), Danny Mekic (NewTeam, Domeinbalie) en Manon van Essen (Handwriter, The Startup Orgy).

Bart Oosterholt (rechts op de foto) ging uiteindelijk met de titel, de eer en voor drie maanden een werkplek bij The Startup Orgy naar huis. Samen met Van den Berg (28) begon hij ruim 3 jaar geleden met Social Deal. De twee geven ruiterlijk toe dat ze zich hebben laten inspireren door Groupon, in een tijd dat kortingsites een hype waren.  ‘We begonnen ook met de vraag: is er nog plek voor een nieuwe underdog in zo’n oerwoud aan dealsites?’ Inmiddels verkopen ze wel voor ruim 12 miljoen aan kortingsbonnen voor horecazaken, wellnessbedrijven en uitjes in drie landen, waarbij ze een gezonde marge maken. ‘Toen wij begonnen, waren er 63 kortingensites. Kun je er nu nog drie noemen?’

‘Een goed, zelfverzekerd verhaal,’ aldus juryvoorzitter Hugo de Koning, die met zijn YoungCapital meteen ook gastheer was van het 25 onder de 25-event. ‘En als je ziet dat ze zo’n stevige omzet draaien na een paar jaar hebben ze dat ook echt goed gedaan.’ De jury had wel nog twijfels over de positie van een lokale speler als Social Deal naast het grote Groupon. ‘Het zal vooral belangrijk worden nog loyalere klanten te werven, en nog meer lock-in te creëren.’ 

‘Echt een ontzettend grote eer,’ reageerde Oosterholt op het winnen van de titel. ‘We waren ook behoorlijk zenuwachtig. Ik moet eerlijk toegeven dat we drie jaar geleden al hebben gedacht om ons op te geven, maar we hebben besloten te wachten. Eerst wilden we het bedrijfsmodel op orde krijgen, de processen gestroomlijnd en de automatisering ver doorvoeren. Ik denk dat we afgelopen jaar wel hebben laten zien dat de manier waarop wij kortingsdeals aanpakken, echt werkt. Het idee bestond al, wij hebben het geperfectioneerd.’

Social Deal had even daarvoor bij de beslissende pitches voor de titel Beste Jonge Ondernemer van 2014 Mipacha (modesneakers uit Peru) en SendCloud (een verzendtool voor webwinkeliers) achter zich gelaten.  

MiPacha

Julius Weise (21) en Nick de Ronde Bresser (20) zijn bezig een wereldbedrijf te maken van de kleurrijke sneakers die Weise in Peru tegenkwam. Vorig jaar slaagden ze erin de productie in dat land voldoende schaal te geven om van Mipacha een modieus merk te maken, op basis van de kleurrijke Inka-stoffen. Daarnaast is hun merk ook opgezet volgens de Fair Traderegels: meer dan 10 procent van de winst gaat naar projecten in Peru, die de plattelandsbevolking helpen in hun eigen onderhoud te voorzien. ‘Iedereen vindt het leuk, iedereen wordt blij van ons merk,’ aldus Weise tijdens zijn pitch.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je moet het lef maar hebben om zoiets tegen te komen op reis en er dan een bedrijf van te maken,’ aldus jurylid De Koning, die het duo complimenteerde voor de marketing en pr rond hun merk. Maar ook hier had de jury bedenkingen, die als opbouwende kritiek werd verwoord: valt een amibitieus modemerk wel te combineren met het goede gevoel waarop Mipacha inspeelt? ‘Het verhaal moet echt kloppen, er moet geen speld tussen te krijgen zijn.’

SendCloud

Rob van den Heuvel (22), Bas Smeulders (22) en Sabi Tolou (25) ten slotte verlichten met SendCloud een pijn die ze zelf als webwinkeliers maar al te goed hebben leren kennen: het met een label verzendklaar maken van bestellingen. Met hun softwareplatform hebben ze een positie gekozen tussen pakketvervoerder PostNL en de webwinkeliers die een bestelling moet afhandelen. ‘Knap dat ze afspraken hebben weten te maken met zo’n groot en complex bedrijf als PostNL,’ aldus De Koning. ‘Maar nu zullen ze snel zo veel mogelijk webshops moeten aansluiten om massa te creëren.’