Rogier Schutte (22) en Mark Bothof (22), SecuReceipt

04/16/2014 - 18:33
Wat digitaliseren van declaraties Start 2010 Personeel 3 fulltime softwareontwikkelaars, 1 freelance systeembeheerder, 1 stagair, compagnon Pieter Verbruggen (26) Omzet nog niets (schatting 2011: 50.000)

 

Als je tv na twee jaar stuk gaat, ben je vaak de bon en het garantiebewijs al kwijt, merkten Rogier Schutte en Mark Bothof. Het zou makkelijk zijn als je die kon digitaliseren, bedachten ze, dus probeerden ze dat als concept op te zetten. Dat plannetje ging helaas niet door. Eén telefoontje met Philips wees uit dat de elektronicareus een scan niet zou accepteren als garantiebewijs. Maar Schutte en Bothof lieten zich niet uit het veld slaan, en gingen verder brainstormen op het idee. Ze kwamen uit bij declaraties in bedrijven, die als één van de weinige zaken nog niet gedigitaliseerd zijn.

Daar rolde SecuReceipt uit. Ze ontwikkelden SR//Expenses, een app voor smartphones. Je scant een bon met de camera op je telefoon, het systeem verwerkt die digitaal en de bedragen kunnen doorgevoerd worden in een administratiesysteem. Bedrijven kunnen er tot 65% op hun declaratieproces mee besparen, aldus de SecuReceipt-oprichters, omdat declaraties niet meer met de hand ingevoerd hoeven te worden. De papieren bonnetjes hoeven bovendien niet bewaard te worden; de Belastingdienst juicht deze manier van opslaan toe.

Eerste klanten

 De compagnons krijgen wel wat kritiek te verwerken. Wat als iemand een bon bewerkt met Photoshop, of het duurste bonnetje uit een restaurant onder de scanner legt? Bothof haalt zijn schouders ervoor op: “Fraude kun je nooit honderd procent tegengaan. Wij brengen juist nieuwe mogelijkheden om fraude aan te pakken. Ons systeem kan bijvoorbeeld zien of er gephotoshopt is, dat er een hoge uitschieter tussen de bedragen zit of dat iemand tegelijkertijd iets declareert in Arnhem en Rotterdam.” Schutte vult aan: “Je kunt zonder digitalisering ook frauderen door bij de bloemist een bonnenboekje te halen en in te vullen.”

Het trio legde gezamenlijk enkele tienduizenden euro’s eigen geld in om de applicatie te ontwikkelen. Bothof zette eerder al een grote voetbalsite op die hij vorig jaar kon verkopen, en zowel Schutte als Bothof ontwierpen websites vanuit een eenmansbedrijf. Ze zijn door een bank wel door het hele proces geholpen, maar houden het bedrijf verder honderd procent in eigen beheer. “Zo houden we meer mogelijkheden om later aandelen te verkopen als we doorgroeien”, licht Schutte toe.

Ze ontwikkelen en testen al een jaar - “als je in de financiële dienstverlening zit, moet alles tiptop in orde zijn” – en sluiten nu de eerste klant aan: Groupon Nederland. Daarnaast hebben meerdere partijen interesse getoond. Binnen een paar maanden hopen ze het break-evenpunt te bereiken, rond de duizend gebruikers. Dat doen ze door zelf en via resellers te verkopen, en door samenwerkingen aan te gaan met softwarepartijen die het als module aan klanten aanbieden. Voorlopig kunnen ze met zes man prima uit de voeten.
 

Verticale leercurve

De drie draaien regelmatig weken van zeventig uur. “Vrij hebben we nooit. En waar we vroeger elke week gingen stappen, is dat nu eens in de zoveel maanden. Maar dat doen we met liefde. We doen zoveel andere dingen die energie geven”, zegt Bothof. Schutte: “En we leren enorm veel, we hebben echt een verticale leercurve.” “Maar je moet ook wel momenten hebben waarop je iets heel anders doet”, vult Bothof aan. “Ik voetbal bijvoorbeeld drie keer in de week, dan denk ik even helemaal niet aan het bedrijf. Dat is nodig. Je leert je grenzen namelijk wel kennen als je veel aan je hoofd hebt en weinig slaapt.”

Voorlopig zijn ze ook nog wel even druk. De eerste plannen voor internationalisering liggen al klaar. Niet vanzelfsprekend, omdat andere landen andere regelgeving kennen voor het bewaren van bonnen. Maar dat houdt de jongens niet tegen. “We gaan het gewoon proberen”, zegt Schutte. “Het digitaliseren van bonnen om die snel te kunnen verwerken, blijft voor veel hr- en administratieafdelingen een grote wens.”

 

Karin Husslage
Karin Husslage is hoofdredacteur van Sprout

Meer over 25 onder de 25