Robert Scobleizer is enthousiast Twitter-follower van zo’n 500 start-ups en voormalig video-interviewer voor Fast Company. Zijn lijst van ondernemingen die we in 2010 moeten volgen.
1. Boxee: tv via internet
2. Vark: geeft antwoord op vragen die zoekmachines niet kunnen geven.
3. Foursquare: location-based gaming
4. Nextstop: fysieke locaties met elkaar delen
5. Rippol: vertoont video’s die Twitteraars en Facebook-leden met elkaar delen.
6. Waze: crowdsourcing concept.
7. Gist: checken wat (collega) accountmanagers op hun sociale netwerken melden.
8. Kynetx: development systeem waarmee je websites en zoekmachines kan uitbouwen.
9. Tapulous: introduceerde de verkoop van virtuele goederen via (iPhone) apps.
10. Posterous: deel alles wat je wil (foto’s, video’s, mp3’s en bestanden), zonder account.
11. Appmakr/PointAbout: Maak je eigen iPhone-app
12. Payvment: implementeer e-commerce simpel binnen sociale netwerken.
13. Cloudkick: monitor je cloud computing servers.
14. Blippy: deel je creditcard betalingen met de rest van de wereld. Zou kunnen leiden tot ‘crowd buying’ en ‘predictive buying’, aldus Scobleizer.
15. Expensify: maakt geld uitgeven overzichtelijker en makkelijker. Zie video op Crunchbase.
16. RedBeacon: zet prijsquoteringen in elkaar en laat je afspraken maken met lokale bedrijven.
17. CitySourced: een app waarmee je ambtenaren kan laten weten welke verbeteringen er in de openbare ruimte.
18. Spotify: type de naam van je favoriete band in en er wordt bijna direct muziek afgespeeld.
19. Plancast: vertel je vrienden wat je plannen voor de toekomst zijn. Geen video beschikbaar.
20. Evri: geeft websitebouwers een betere user interface om bezoekers door artikelen te laten navigeren.
21. Square: registratie van de winst die je bij de App Store binnenhaalt.
22. Aloqa: platform voor mobiele gebruikers in jouw nabijheid.
23. Nimsoft: Geen start-up, maar een nieuwe service van Nimsoft geeft je een statusoverzicht over al je cloud computing services.
24.OneRiot: real-time zoekmachine
25. Wildfire: helpt bedrijven promotie-acties op Facebook op te zetten.
Kijk voor een uitgebreide motivatie op Scobleizer’s blog