Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2theloo lijft Franse concurrent in

Het internationale toilettenimperium van 2theloo groeit en groeit. Het Nederlandse bedrijf heeft het Franse PointWC overgenomen, vertelt directeur Almar Holtz aan Sprout.

Daarmee is Frankrijk nu in een keer het grootste land geworden voor 2theloo, dat al eerder winkels opende in landen als Israël, Polen en Hongarije. 2theloo heeft inmiddels 200 vestigingen waar je kunt plassen en verzorgingsproducten kunt kopen.

PointWC is met 11 openbare wc-locaties relatief klein, maar die vestigingen zitten wel bij ‘alle toeristische hotspots van Parijs’, vertelt Holtz. Zo heeft PointWC toiletten in het Louvre, op de Champs-Élysées en bij de Eiffeltoren.

Holtz vertelt dat er nog een belangrijke reden schuilgaat achter de overname: ‘We hebben PointWC overgenomen omdat we binnenkort vijftig nieuwe locaties in Frankrijk bekend gaan maken’, aldus de ondernemer. ‘Om in Frankrijk te kunnen opereren moesten we er gewoon een kantoor hebben, en het liefst met mensen die de business al begrijpen.’

Holtz heeft een half jaar onderhandeld over de overname, die afgelopen vrijdag werd ondertekend. De deal kost 2theloo ‘een kleine 5 miljoen euro’ en wordt uit eigen middelen gefinancierd. Het bedrijf verkocht vorig jaar een deel van zijn aandelen aan Avedon Capital Partners ‘om voor eens en altijd geld in kas te hebben voor overnames en autonome groei’.

Marktleider

De overname van PointWC is de grootste overname van 2theloo tot nu toe, nadat eerder een Spaanse concurrent werd gekocht. Maar overnames zijn wat Holtz betreft eigenlijk bijzaak. ‘Onze doelstelling is altijd geweest om marktleider te zijn. Dat doen we door overnames, maar vooral door autonome groei.’ 

Ook buiten Europa timmert 2theloo flink aan de weg. Zo opent in het eerste kwartaal van 2015 de eerste 2theloo in New York, en komt er een ‘flagship store’ in de Londense wijk Covent Garden. 2theloo had al zo’n flagship store in de Amsterdamse Kalverstraat, maar die liep niet goed genoeg. ‘In feite verhuizen we de winkel in de Kalverstraat naar Covent Garden’, zegt Holtz, die de functie van een flagship store nog wel belangrijk zegt te vinden. ‘Londen is wat dat betreft een betere plek.’

Zie ook:
De succesvolle uitrol van toiletwinkel 2theloo
RIP Eric Treurniet (2theloo)

Ondertussen groeien ze ook dankzij een partnership met Philips, waarvan 2theloo verzorgingsproducten verkoopt. In België gaat voor de kerst de eerste ‘powered by Philips’- 2theloo open in een winkelcentrum in Sint-Niklaas. Via een joint venture met Shell opent Holtz in februari zijn eerste winkel in Chili, bij een tankstation in de hoofdstad Santiago. Dat is de eerste van meerdere tankstations in het Zuid-Amerikaanse land.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘De joint venture maakt internationaal zaken doen makkelijk’, zegt Holtz. ‘We doen het echt samen. Het was altijd onze strategie om een internationaal merk te bouwen, we zijn op de goede weg en zitten straks op alle plekken waar veel mensen komen’.

Volgend jaar wil 2theloo nog eens 180 winkels openen. Waar de groei ophoudt? ‘Ik heb eerlijk gezegd geen idee’, zegt Holtz. ‘Als er bij wijze van spreken 5000 winkels nodig zijn om onze ambitie, marktleider worden, te bereiken dan doen we dat.’