Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 verdienmodellen die het spel veranderen

Speel in op de laatste trends en maak je verdienmodel klaar voor morgen. Leer van deze 3 voorbeelden.

Met de meeste bedrijven gaat het goed, toch moeten ze beseffen dat er in korte tijd een nieuwe speler met een andere marktbenadering op kan staan, zegt Nick de Mey, mede-oprichter van Board of Innovation, een internationaal bureau voor business model innovatie.

De Mey: “Er zullen nieuwe spelregels ontstaan en daar moet je als bedrijf op kunnen inspelen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een concurrent opeens hetzelfde product gratis gaat aanbieden en daarbij geld verdient met een secundaire dienst. Sommige sectoren weten maar al te goed dat het belangrijk is om je verdienmodel tegen het licht te houden, denk aan uitgevers die te maken hebben met de opkomst van het internet. Maar een verandering kan ook uit onverwachte hoek komen en zit niet altijd in de digitale sector.”

Drie manieren hoe het anders kan:

# Model 1: een experience bouwen rond een bestaand product (of een dienst)

Voorbeeld: 2theloo

Wat is het: een winkel om te kunnen plassen, maar ook om wc-gerelateerde producten te kopen. Op 17 februari is het eerste filiaal geopend in de Kalverstraat in Amsterdam. Daar bevinden zich zestien toiletten, die door een toiletvrouw worden beheerd. Daarnaast kunnen klanten onder andere Libresse, mineraalwater en de wc-potten zelf aanschaffen. Oprichter Eric Treurniet wil tien tot vijftien winkels openen in de rest van Nederland en ook de rest van Europa veroveren.

Commentaar van De Mey: “De mogelijkheid bieden om naar de wc te gaan is een klassieke vorm van dienstverlening. Dit bedrijf heeft daar een beleving omheen gebouwd, door additionele producten te verkopen in de bijbehorende winkel en een clubgevoel te creëren. Traditionele productiebedrijven zeggen vaak: ons lukt het niet om een aanvullend businessmodel te bedenken bij ons product. Maar als het met een toilet kan, dan kan het overal. Je moet daarvoor wel anders omgaan met je basisproduct, hang er bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma aan vast met ledenkaarten.”

# Model 2: goedkoop lidmaatschap in een markt die elders innovatie zoekt

Voorbeeld: Raz*War

Wat is het: bij het Belgische Raz*War kan je verschillende soorten abonnementen afsluiten op een doodsimpel product als scheermesjes. Per maand of per jaar, beginnend vanaf een tarief a veertig euro per jaar. Daarvoor krijg je 24 mesjes, in drie zendingen. Daarnaast verkoopt het bedrijf – online natuurlijk – verschillende gerelateerde producten, zoals scheerzeep.

Commentaar van De Mey: “Dit bedrijf gaat de strijd aan met klassieke scheermesjesfabrikanten zoals Gilette. Hun filosofie is dat deze bedrijven allemaal nutteloze features verzinnen, waardoor het product veel te duur wordt. Daarnaast weet de consument niet meer welk mesje bij welke houder past. Door een goedkoop abonnement aan te bieden, wordt de consument betrokken bij de strijd tegen de grote reus. In de branding wordt de nadruk gelegd op de underdogpositie tegenover de klassieke industrie. De mesjes zijn heel goedkoop te produceren, dus Raz*War kan het zich permitteren om een lage prijs te bieden. Daarnaast hebben ze geen groot retailkanaal nodig, dus zijn ze veel flexibeler.”

# Model 3: de winst delen met je vaste klanten

Voorbeeld: De Pomp van het Volk

Wat is het: een keten Belgische tankstations waar de laagste prijs wordt gegarandeerd én waar klanten kunnen meedelen in de winst van het bedrijf. Zonder fratsen, er is geen bediening en geen uitgebreide winkel. “Het zijn propere stations die voldoen om te tanken, punt”, zo vertelde oprichter Peter Poissonnierin 2010 aan Management Team. In 2009 boekte de Pomp van het Volk 27.761 euro nettowinst. De 5.286 vaste klanten zorgden voor ongeveer een kwart daarvan. Als ‘eerstejaarsstunt’ kregen zij echter bijna 14.000 euro terug.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Commentaar van De Mey: “Het bedrijf behaalt zelf winst doordat slechts een deel van de klanten zich online registreert, en dus niet elke klant meedeelt in de winst. Het gokt op de toevallige passanten, die voor de lage prijs komen. In het begin werd het bedrijf genegeerd door de markt, maar op dit moment omvat de keten al vijftien pompstations, dus het begint aan gewicht te winnen. Dit model heeft schaal nodig om te kunnen slagen en er is durf voor nodig, want een tankstation is geen website, het kost al snel een miljoen euro. Dat maakt het complexer om uit te voeren, financieel moet je er als leidinggevende strak bovenop zitten. Voor andere partijen is het echter lastig concurreren met De Pomp van het Volk. Op prijs lukt dat bijvoorbeeld niet, want een nóg lagere prijs bieden kan niet.”

Meer weten?

Board of Innovation organiseert op 17 maart een Business Model Tasting in Amsterdam, een bijeenkomst waarbij geproefd kan worden aan innovatieve manieren van geld verdienen. Lezers van MT.nl krijgen deze week 50 % korting op de sessie: registreer je deze week nog met de kortingscode MTVIP als je hiervan gebruik wil maken. Specifiek voor de financiële sector organiseert Board of Innovation op 30 maart een workshop in Voorburg.