Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x je publiek bij de kladden pakken

Sta je met knikkende knieën voor je toehoorders? Of ervaar je geen enkele emotie? Er is altijd ruimte om je speech te verbeteren. 5 tips. 

Je wilt een opdracht binnenslepen? Of je moet je werknemers ervan overtuigen dat ze er het laatste kwartaal harder aan moeten trekken? Het valt niet altijd mee om op een overtuigende manier te presenteren. Met deze simpele trucs komt je boodschap sneller over.

1. Deel een emotie 

Het is heel verleidelijk om direct een spreadsheet te presenteren of met een ingewikkeld verhaal te komen dat vol staat van de management speak. Vertel een verhaal waarin je een emotie deelt met je publiek. Hiermee wek je sympathie, dat is krachtiger dan tien droge argumenten.

2. Pauzeer tien seconden

Het gaat misschien in tegen je neiging om door te willen denderen, maar deze truc werkt echt. Je moet de kracht van een pauze niet onderschatten. Als je twee seconden stopt met praten dan denken mensen misschien dat je hakkelt, als je vijf seconden stopt met spreken denkt je publiek dat het met opzet is. Als je tien seconden geen woord rept, zul je een hele grote spanningsboog creëren. Iedereen zal op het op puntje van zijn stoel zitten. Loop rustig over het podium met een nadenkende blik, keer je dan naar de zaal toe en spreek de boodschap uit die je wilt overbrengen.

3. Stel een vraag aan het publiek

Dit gebeurt vaak op een geforceerde manier. Geen hond die op de vraag van je reageert. Stel echter een vraag waar het publiek geen antwoord op zal weten en jij zelf ook niet. “Geen probleem ik weet het antwoord ook niet, maar wat ik wel weet…”, is een retorische truc waarmee je sympathie wekt bij je publiek. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Deel een opmerkelijk weetje

Abstract gepraat over het inrichten van processen, het publiek wil ook gewoon een beetje vermaakt worden. Iets dat altijd succes heeft: deel een opmerkelijk feit. “Het brein is maar drie procent van het lichaamsgewicht maar gebruikt een zesde van alle energie in het lichaam.” Er zijn vast wel meer feitjes te vinden. Zorg er natuurlijk wel voor dat ze iets met het onderwerp van je presentatie te maken hebben.

5. Steek geen salespitch af

Het is misschien heel verleidelijk. Je hebt tien minuten spreektijd gekregen op een congres. Van die gelegenheid maak je natuurlijk even gebruik om vooral je product te promoten. Doe dat niet! Het is niet erg om een keer je bedrijf of dienst te noemen, maar ga je niet schaamteloos lopen verkopen. Je toehoorders moeten gesterkt worden in het idee dat je puur jouw kennis deelt om hen ervan te laten profiteren.  

Lees ook: