Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 redenen waarom Zuckerberg nog rijker wordt

Als Facebook volgend jaar succesvol naar de beurs gaat, dan wordt Mark Zuckerberg een hele rijke man. Dat komt omdat hij zijn zaakjes goed regelt. Wat kun je leren van zijn beursmanoeuvre?  

De verwachting is dat Facebook in het tweede kwartaal van 2012 naar de beurs gaat. Oprichter Mark Zuckerberg zou mikken op een uitgifte van 10 miljard dollar. Dat zou de beursgang de op één na grootste IPO maken van een Amerikaans bedrijf (na Visa). De marktkapitalisatie van Facebook zou dan minstens 100 miljard worden. Mark Zuckerberg heeft een belang van 24 procent in Facebook, waarmee hij in één klop 24 miljard dollar waard zou zijn. Niet gek voor iemand die de dertig nog moet passeren. De oprichter had er ook bekaaid af kunnen komen als hij de dingen niet goed geregeld had.

 

Behoud zelf een groot belang

Facebook heeft al een aantal grote investeringsrondes doorlopen voordat het nu naar de beurs gaat. Dat is Zuckerberg desondanks een belang heeft weten te behouden van 24 procent is in dat opzicht bijzonder. Vaak komt een oprichter er bekaaid af. Hij heeft dit vooral te danken aan Sean Parker, medeoprichter van Napster, die Facebook heeft helpen oprichten. Die heeft ervoor gezorgd dat de jonge, onervaren Zuckerberg direct zijn huid duur wist te verkopen bij de eerste miljoeneninvesteringen en een relatief groot aandeel kon behouden. 

Creëer beursgang buzz

Deze week maakte Facebook een concreet tijdspad bekend voor het indienen van de aanvraag in het eerste kwartaal van 2012. Maar al meer dan twee jaar roept Zuckerberg dat de beurgang er zal komen. En al eigenlijk vanaf de oprichting van het bedrijf wordt met enige regelmatig de geruchtenmachine gevoed. Iedereen is op zoek naar de nieuwe Google? Facebook wordt die nieuwe kaskraker, is de verwachting die wordt geschapen. Waarom dit handig is? Terwijl Zuckerberg hoog van de toren blaast, is hij wel gewoon doorgegaan met het zoeken naar investeerders. Die hebben als gevolg het oog op een mogelijke beursgang veel dieper in de buidel tasten. Zo wist Zuckerberg in de lente van 2009, terwijl de wereld het dieptepunt van de recessie bereikte, een belang van twee procent te verkopen aan de rijke Rus Yuri Milner voor een slordige 200 miljoen dollar. De Rus is vervolgens nog eens in januari van dit jaar samen met Goldman Sachs ingestapt voor gezamenlijk 1,5 miljard dollar. 

Zorg dat je vinger in pap houdt

Zuckerberg was niet de enige oprichter van Facebook, maar hij heeft zijn medeoprichters er wel vakkundig uitgewerkt. Ook heeft hij bij de eerste grote investeringsronde in 2004 twee van de vijf zetels in board of directors weten te behouden. Ook hier moet hij zijn Napster-man Sean Parker voor bedanken. Vervolgens heeft hij mensen binnengehaald die aan hem loyaal zijn. Hij haalde dus investeerders binnen en stelde zijn eigen positie veilig. 

Sla overnames af

Nadat Zuckerberg in 2006 een overnamebod van 1 miljard dollar van Yahoo afsloeg, rees zijn status enorm. Je moet wel heel veel lef hebben om zoiets af te slaan, dacht iedereen. Maar dat was niet het enige aanbod dat hij afsloeg. Een paar maanden eerder zei hij al nee tegen een bod van 750 miljoen dollar van Viacom en ook de jaren daarvoor wist hij enkele keren de verleiding te weerstaan. Zuckerberg gaf er een signaal mee af dat de toekomstige waarde van zijn bedrijf veel hoger ligt. 

Zie beursgang als het financiële toetje

Facebook is al winstgevend en heeft zich al flink over de aardbol weten uit te breiden. Om dat te bereiken heeft Zuckerberg al voor een eventuele beursgang zijn financiering op orde gesteld. Als je de beursgang ziet als het middel dat de groei moet gaan realiseren, zul je dus ook een hogere premie moeten betalen. 

Verkoop een belang aan een gevestigd bedrijf

Zuckerberg mag dan wel bravoure hebben als het gaat om het afslaan van overnames hij was wel zo slim om Mircosoft een klein aandeel in het bedrijf te laten nemen. Microsoft investeerde 240 miljoen dollar in Facebook voor een belang van 1,6 procent. Dat was in oktober 2007. Het kwam neer op een waardering van meer dan 15 miljard dollar. Het was een enorme boost voor de marktwaarde dus, want Facebook werd er in een klap het vijfde Amerikaanse internetbedrijf gerekend naar marktwaarde, terwijl het toen nog maar 150 miljoen dollar aan inkomsten genereerde.

Meer slideshows

 

 

38 apps voor ondernemers

5 leidraden voor online retailers

10 nieuwe tools van Google

9 goede geldapplicaties

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6 iPad-uitdagers

Meer op de slideshowpagina van Sprout