Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips om meer uit je Google-campagne te halen

Hoe krijg ik als adverteerder op Google de beste waar voor mijn geld. Enkele tips voor een betere Google-campagne.

 

1. Vertrouw niet blind op Google zelf. Google AdWords Traffic Estimator, de tool die je helpt de waarde van een campagne beter in te schatten, zegt bijvoorbeeld dat je bij een bepaald prijsniveau in de top-3 van google-ads terecht zult komen, terwijl je achteraf zelf constateert dat je ergens op pagina-5 bent beland. Check bijvoorbeeld hoe je advertentie in verschillende landen is vertoond. Het kan zijn dat je in Nederland op nummer-20 staat, maar in België op nummer-1. Dat heeft gevolgen voor het gemiddelde. Het kan ook zijn dat Google je advertenties niet vertoond, omdat je budget voor die dag is bereikt.

2. Wees je ervan bewust dat Google Traffic Estimator je helpt, maar nooit de formules zal prijsgeven die worden gebruikt om de minimum biedprijs te bepalen. Let op de volgende zaken:

  • je Clickthrough Rate (CTR;)
  • de match tussen je zoekwoorden en je advertentie;
  • hoe die zoekwoorden het historisch doen in Google;
  • hoeveel content er op de bestemmingspagina staat die relevant is voor je zoekwoorden en de kwaliteit ervan;
  • hoeveel content er op de gehele website staat die relevant is voor je zoekwoorden en de kwaliteit ervan;
  • hoe snel bezoekers op de terugknop hebben gedrukt nadat ze jouw website hebben bezocht;
  • hoe snel bezoekers je website verlaten, die via de advertentie binnenkomen.

 

3. Neem niet te generieke zoekwoorden. Op algemene zoektermen als ‘onderneming’ of ‘bedrijf’ wordt veel gezocht, maar levert je bij een relatief lage biedprijs weinig op. Maak de zoekterm waarop je gevonden wilt worden zo specifiek mogelijk. Dat leidt tot meer waar voor je geld. Generieke zoekwoorden leveren doorgaans verkeer op van lage kwaliteit.

 

4. Maak werk van het bepalen wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw product: Google stelt hiervoor een gratis tool beschikbaar. https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal Liever geen gebruik maken van Google. Kies dan voor de betaalde dienst. freekeywords.wordtracker.com.

 

5. Kijk goed wat je concurrenten doen en vraag jezelf de volgende zaken af:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Hoeveel adverteerders zijn er? Hoe minder adverteerders, hoe meer kans op een plek op pagina één in de zoekresultaten, hoe lager de kosten. Vraag je echter wel altijd af waarom niemand op dat zoekwoord adverteert.
  • Door simpelweg een aantal keren op “Google zoeken” kun je erachter komen of je concurrentie zogeheten split tests uitvoert – je ziet dan meerder versie van een advertentie. Split tests zijn een dure manier om het effect van zoekwoorden te analyseren. Analyseer dus zoekwoorden op de bestemmingspagina’s van die adverteerders.

 

6. Pap aan bij de grote adverteerders: topadverteerders krijgen de beste deals bij Google, nieuwkomers betalen meer. Hoe doe je dat?

  • Zoek uit wie de topbieders zijn in je markt en bied hen aan om affiliates te worden van je website.
  • Bied concurrenten een pay-per-click deal aan om verkeer naar jouw website te leiden.
  • Koop exit traffic van sites van concurrenten