Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anna Chojnacka (1% Club): ‘Goed crowdfunden is heel moeilijk’

Anna Chojnacka maakt zich met met crowdfundingplatform 1%Club sterk voor social entrepreneurship en ontwikkelingswerk 2.0. 'Mensen willen wel helpen, maar ze moeten wel kunnen zien waaraan ze kunnen doneren.'

Chojnacka wil mensen in het Westen met geld koppelen aan mensen in ontwikkelingsgebieden met goede maatschappelijke plannen. ‘Tegenwoordig doen we ook projecten in Nederland en Europa.’

Het succes van 1%Club is mede te danken aan het feit dat projecten tastbaar worden, denkt de van origine Poolse ondernemer. ‘Als je kijkt naar zielige kinderen op tv, dan krijg je toch vaak een moedeloos gevoel. Onze projecten zijn heel concreet.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het bedrijf is lang afhankelijk geweest van subsidie. ‘We hebben lang gezocht naar een goed businessmodel, maar we richten ons nu op de crowdfunder zelf en de donaties’, zegt Chojnacka. ‘We proberen hen optimaal te ondersteunen in het proces, want dat is moeilijk.’

Op de site staan een groot aantal verschillende projecten, van schaakclubs tot stranden opruimen of herstelwerkzaamheden. ‘Ook grote bedrijven zijn op zoek naar dit soort projecten.’