Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunden? Stel jezelf eerste deze vraag

Wil je gaan crowdfunden? Vraag jezelf dan eerst af wat je een investeerder - behalve rendement - te bieden hebt, raadt crowdfundingexpert Daphne Habets ondernemers aan.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Geld ophalen bij het publiek: het klinkt verraderlijk eenvoudig, maar er kunnen veel fouten worden gemaakt. De meest voorkomende? “Niet nadenken en bij het eerste de beste platform je project indienen.” Crowdfunden heeft grofweg 4 smaken: donaties inzamelen, een product voorverkopen, en kapitaal ophalen via leningen of aandelen. Denk in geen van de gevallen dat het geld vanzelf binnenrolt, waarschuwt Habets.

Habets is als adviseur met CrowdExperts in dezelfde groeimarktgestapt als Douw&Koren, waarmee Simon Douw en Gijsbert Koren eerder de primeur hadden als crowdfundingconsultants.

Prognose

Er zijn platforms waar je met een beknopt verhaal kapitaal kunt ophalen, voor de meer “aaibare” projecten bijvoorbeeld. Maar wil je aan de slag met een serieus ondernemersplan, dan moet je uiteraard een goed jaarplan en prognoses kunnen overleggen. De echt zakelijke platforms, zoals GeldvoorelkaarCollin Crowdfund en Kapitaalopmaat.nl, laten echter net als bij banken maar een klein aantal projecten doorgaan.

Habets geeft ondernemers drie zaken die elke ondernemer zich zou moeten afvragen:

1. Waar doe je het voor?

Wat is je hoogste doel? Habets: “De meeste ondernemers zullen zeggen, ‘geld’. Maar er zijn meer factoren die van belang kunnen zijn, bijvoorbeeld marketing.” Zo heeft Snappcar met crowdfunding een enorme naamsbekendheid opgebouwd. Crowdfunding kan ook een manier zijn om marktonderzoek te doen en te kijken of mensen wel geloven in je product. 

Zie ook: Crowdfunding: de mooiste hits van 2014

2. Welk platform?

Wat voor type project heb je eigenlijk, en in welke sector? Om wat voor bedrag gaat het? En wat kun je een investeerder bieden: een hoog rendement, een innovatief product, of verwacht je doelgroep vooral sociaal-maatschappelijk gewin? In dat laatste geval zijn bijvoorbeeld Oneplanetcrowd en Lendahand een geschikte bestemming. Maar ook bepaalde sectoren, zoals horeca en vastgoed, hebben inmiddels hun eigen crowdfundingsites. 

Zie ook: Hier haal je als ondernemer crowdfunding

3. Hoe belangrijk is je netwerk?

Welke rol speelt (de inzet van) je netwerk bij het slagen van je campagne? Bij sommige platforms moet je op dit gebied veel zelf doen, anderen geven je campagne zelf een boost. Sommige platforms hebben al een grote ‘crowd’ van investeerders om zich heen verzameld die met vertrouwen hun geld in projecten steken. Daardoor zijn projecten soms binnen een paar uur volgeschreven.

Investeerders

Nog een laatste noot voor potentiële investeerders: let op wat de gevolgen zijn als een project de mist in gaat. Sommige platforms werken met onderpand, bij anderen is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel er nog niet veel sceptische investeerders te bespeuren zijn, ziet Habets die groep wel in aantal toenemen. Maar nadat vorig jaar de eerste faillissementen bekend werden, reageerden de meeste investeerders en media volgens Habets met het begrip dat er wel eens iets mis kan gaan. “Je hebt ‘nu eenmaal te maken met bedrijfsfinanciering.”

Kijk voor meer inspirerende gesprekken met ondernemers op Sprout