In 2001 ging Romme’s tijdschrift voor startende ondernemers failliet. ‘We wisten niet dat 80 procent van de bladen het niet haalt’, zegt ze. ‘En ik kreeg te makkelijk een lening van de bank.’
In 2004 schreef ze de eerste versie van Calimeromarketing, een term die ze ziet als een filosofie. ‘Ik wilde een marketingboek voor kleine ondernemers maken’, zegt Romme. ‘Het gaat om het Calimerogevoel. Ik ben groot en jij bent klein.’
Zo is er relatief weinig ruimte in de media voor de kleine ondernemers. ‘Mensen doen zaken met mensen. Ondernemers pluggen vaak alleen hun bedrijf en niet de mens erachter’, zegt Romme. ‘Dat is Calimero. Gebruik je eigen krachten als basis.’
De mens is wat haar betreft het krachtigste marketinginstrument dat je kunt hebben. ‘Als je als ondernemer denkt, ‘het gaat helemaal niet om mij’, dan zou je de komende weken aan iedere klant die je spreekt moet vragen ‘waarom doe je eigenlijk zaken met mijn bedrijf?”.
In samenwerking met 7 Ditches TV