Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De timeline van: reclameman Dick van der Lecq (ETCETERA)

Dick van der Lecq, al sinds 1986 in het reclamevak, is directeur van ETCETERA. Een bureau dat naar eigen zeggen merken en mensen in beweging brengt met spraakmakende ideeën. 

Zijn bureau telt inmiddels 80 mensen. Daaronder zitten tien ‘partners’ die ook aandeelhouder zijn. Van der Lecq maakt deel uit van de driekoppige directie, waarbij hij verantwoordelijk is voor ‘operatie en klanten’.

Of het leuk is, het aansturen van zo’n grote groep mensen? Hij lacht even. ’30 mensen is makkelijk, vanaf 50 wordt het een vak om te managen.’ Dan wordt het ‘een beetje een monster’. ‘Het leuke is bijvoorbeeld dat we experts hebben in alle richtingen, want dat kun je je dan veroorloven. Maar er zitten ook minder leuke dingen aan, omdat het gewoon een grote groep is die je allemaal een bepaalde kant op wilt krijgen.’

In 1999 won Van der Lecq een Gouden Loeki met een commercial voorde Gouden Gids (iets met een haai en brekend glas). En een paar jaar geleden won ETCETERA de prijs met de T-Mobile-spot met AliB. De belangrijkste elementen voor een Gouden Loeki? Vaak draait het om de natuur, ‘iets infantiels’, kinderen, iets sociaals, en een BN’er.

Kijk hier voor meer ondernemersvideo’s

Reclamemakers hebben volgens Van der Lecq ook een serieuze maatschappelijke rol. ‘Creatieve geesten worden nu vooral gekoppeld aan het verkopen van een knakworst of een mobiel abonnement. Je kunt ze ook maatschappelijk inzetten en dat gebeurt te weinig. Als reclamemensen volg je de maatschappij. Als die commercieel wordt worden wij dat ook, reclame doesn’t lead the way. Je probeert connectie te maken bij de grote massa.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een van de grootste accounts op dit moment bij ETCETERA is TNT waar Van der Lecq en zijn team een complete afdeling heeft opgetuigd. Sommige in zijn branche zeggen dat bureaus steeds losser worden ingeschakeld door klanten en er steeds meer met losse projecten wordt gewerkt. Bij TNT is volgens Van der Lecq het omgekeerde waar. ‘Vanuit consistentie en effectiviteit is dat de juiste keuze.’

In samenwerking met 7 Ditches TV