Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nathalie Mangnus (Noosa): ‘We willen geen hype zijn’

In deze aflevering van Profile: Nathalie Mangnus, medeoprichter van sieraden- en accessoiremerk Noosa-Amsterdam. Haar onderneming groeide in vijf jaar uit tot een miljoenenbedrijf. Hoe houdt zij het succes vast?

Mangnus startte Noosa in 2009 samen met zakenpartner Alette Zeijlstra. Het begon met een riemenlijn, waarop drukknopen (chunks) met een motief naar keuze kunnen worden bevestigd. Inmiddels zijn er armbanden, sjaals en slippers met chunks en ligt het merk in honderden winkels in binnen- en buitenland.

De onderneemster wilde in eerste instantie riemen op de markt  brengen, voorzien van verwisselbare symbolen (‘chunks’), maar al snel volgde ook armbanden. ‘Toen de eerste sieraden in de winkel lagen wist ik dat we iets groots hadden.’ 

Geen hype

De economische crisis heeft volgens de Mangnus ook een positief effect gehad, omdat mensen in deze tijd juist wel geld uitgaven aan mode en sieraden. ‘Het positieve was dat mensen in die tijd nog wel geld over hadden voor accessoires, en dat eerder deden dan bijvoorbeeld een hele nieuwe outfit kopen.’

We willen geen hype zijn

Daarnaast zijn de accessoires van Noosa ‘tijdloos’, waardoor ze trends overleven. Een uitdaging is om het merk groot te krijgen, maar ook duurzaam groot te houden. ‘We willen geen hype zijn.’ Maar ook haar bedrijf moet af en toe meebewegen met modegrillen. ‘Zeker als het gaat over accessoires en kleding, daar moet altijd een bepaalde vernieuwing in zitten om het voor mensen aantrekkelijk te houden.’

Kijk voor meer inspirerende gesprekken met ondernemers op Sprout TV

Nepal

Op een verantwoorde manier ondernemen is altijd onderdeel van het bedrijf geweest. ’Vanaf de start hebben we besloten van, leuk, dat we een merk voor riemen op de markt gaan brengen, maar voegen we nou echt heel veel toe aan de wereld?’

Voegen we nou echt heel veel toe aan de wereld?

Een deel van de Noosa-producten worden gemaakt in Nepal, Peru en Indonesië, volgens fair trade-principes. Alleen al in Nepal zijn dagelijks 400 mensen voor Noosa aan het werk. ‘Het is super cool dat er dus 400 families leven van het feit dat wij chunks produceren.’ Dat brengt wel extra verantwoordelijkheden met zich mee. ‘Wij hebben inmiddels ook de zorg voor de mensen die daar produceren. We willen echt dat die het werk kunnen blijven doen, wat ze nu doen voor Noosa.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inmiddels wil ze ook de VS veroveren. ‘Dat vind ik heel leuk om te doen. Het voelt weer als opnieuw pionieren.’ Maar dat is volgens haar zo’n grote markt, dat de rol van pr- en marketing veel groter wordt. Ondanks die uitdaging moet haar merk ook echt een wereldmerk worden. ‘Er zijn nog zoveel landen, waarvan wij denken, daar heeft Noosa ook potentie.’

In samenwerking met 7 Ditches TV