Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo brengt SnowWorld sneeuw naar het Midden-Oosten

Koos Hendriks wil als oprichter en CEO van indoor ski- en snowboardcentrum SnowWorld nog zeker tien jaar doorwerken. Want zijn bedrijf gaat zijn sneeuwimperium flink uitbreiden, waaronder in Dubai. 'We worden vanuit de hele wereld benaderd voor advies en overnames.'

De skihallen van SnowWorld (omzet vorig jaar 25,8 miljoen euro) behoren tot de grootste ter wereld. Ondanks de torenhoge energierekeningen is het bedrijf al sinds de oprichting in 1996 winstgevend.

Om kapitaal aan te trekken voor verdere groei ging het bedrijf in 2013 naar de beurs. Daarmee kan Hendriks aan de weg timmeren met nieuwe vestigingen in Milaan, Parijs en Barcelona. ‘In Barcelona hebben we bijna toestemming voor de bouw. Parijs moet daarna volgen.’ 

Hoewel SnowWorld vorig jaar afzag van de overname van concurrent SnowPlanet, ‘zou dat best nog eens anders kunnen worden’, aldus Hendriks.

Lees ook het interview met Hendriks in de nieuwste Sprout Magazine: ‘We zijn de witte raaf van de indoorskibanen’

SnowWorld telt nu nog twee vestigingen, in Landgraaf en Zoetermeer. De bouwvergunning voor een derde baan in Zoetermeer is zo goed als rond, vertelt Hendriks. Het heeft lang geduurd voordat die vergunning rond was, want ‘mensen kunnen er eindeloos lang tegen procederen’, zegt de ondernemer.

Totaalconcept

De skihallen zijn 365 dagen per jaar open. ‘Vanaf de opening in 1996 zijn we geen dag dicht geweest.’ Er komen daarom veel mensen, ook uit het buitenland, naar zijn skihal om te trainen en oefenen. Die worden ook gelokt door de combinatie horeca, een hotel, fitness en wellness.

Goede sneeuw maken is erg moeilijk, weet de ondernemer inmiddels uit eigen ervaring. ‘Onze condities zijn nu optimaal en daarvoor is veel belangstelling uit het buitenland, waaronder Dubai.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En al staat het bedrijf nu genoteerd aan de beurs. Hendriks is er niet veel mee bezig. ‘Ik kijk niet veel naar de koers.’ Wat hij vooral belangrijk vindt: dat er ook in de wintersportlanden voldoende sneeuw valt. ‘Als je op wintersport gaat en er valt weinig sneeuw, dan is dat voor de sport slecht. Anderzijds zijn wij ook weer belangrijk voor de wintersportlanden, want wij kunnen een hele hoop mensen enthousiast maken voor de wintersport.’

Ondanks dat zijn bedrijf inmiddels 800 medewerkers telt, selecteert hij ieder nieuwe medewerker persoonlijk. ‘Mijn product wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van de sneeuw en het eten. De mensen, dat ís SnowWorld.’