Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aansprakelijkheid webwinkel

Een webwinkel is zo geopend. Maar wat als er iets mis is met uw producten? Is het formuleren van algemene voorwaarden genoeg om claims te voorkomen? Niet altijd...

Online contracteren: hoe bewijs je wat je hebt afgesproken?

Meer en meer contracten komen tot stand met behulp van elektronische communicatiemiddelen. Hoe bewijs je gemaakte afspraken met de afnemer?

In 2007 is volgens Thuiswinkel.org de omzet voor de ‘thuiswinkelmarkt’ gegroeid tot 3,9 miljard euro. Zowel particulieren als ondernemingen maken steeds meer gebruik van de mogelijkheid om online te kopen. Eenvoud is een belangrijke factor achter het succes. Je zoekt de producten die je nodig hebt, vaak op basis van de meest gunstige prijs, klikt een paar keer op akkoord en je aankoop is gerealiseerd. Een paar dagen later worden de producten al afgeleverd en daarmee is de deal voltooid.

Totdat er iets mis blijkt te zijn met de producten. Stel: je bent eigenaar van een webwinkel en levert, na een online gesloten overeenkomst, vijftien bureaustoelen aan een afnemer. De gasvering van de stoelen blijkt niet goed te functioneren. In het weekend na aflevering ontstaat een waar vuurwerk van ontploffende gasveringen en knallende stoelen. De schade aan het bedrijfspand is aanzienlijk. Gelukkig waren er geen werknemers aanwezig.

AansprakelijkheidJe hebt je webwinkel keurig volgens de regels ingericht, je voldoet aan alle informatieverplichtingen en je klanten worden bij aankoop langs de algemene voorwaarden geleid en accepteren, door ze aan te vinken, de toepasselijkheid daarvan. In die algemene voorwaarden heb je de aansprakelijkheid voor gevolgschade uitgesloten.

Desondanks meldt de klant de schade bij je en houdt je aansprakelijk voor de ontstane schade. Je beroept je — onder verwijzing naar de algemene voorwaarden – op je beperking van de aansprakelijkheid en geeft aan dat deze bedrijfsschade voor rekening van de klant blijft. Tot je verbazing geeft de klant aan dat hij nooit akkoord is gegaan met die algemene voorwaarden en begint een gerechtelijke procedure waarin alle schade wordt gevorderd.

OplossingHoe voorkom je dergelijke problemen? Hoe bewijs je dat op de datum dat de overeenkomst werd gesloten de desbetreffende klant akkoord is gegaan met je algemene voorwaarden? Als je hier geen voorzorgsmaatregelen in neemt en het akkoord niet kan bewijzen, dan is er een reële kans dat je toch de gevolgschade zult moeten betalen.

Het slechte nieuws: er is, zover ik weet, geen sluitende oplossing voor dit probleem. Maar je kan wel het een en ander doen om de risico’s te beperken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Stuur altijd een bevestigingsmail waarin je uitdrukkelijk aangeeft dat de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd (met minimaal een link naar die algemene voorwaarden op de site, maar beter nog: met die algemene voorwaarden als attachment). Het is helemaal ideaal als je de bevestigingsmail laat accorderen door de klant.
  2. Maak periodiek (bijvoorbeeld wekelijks) een kopie van je gehele website en bewaar al deze kopieën op datum. Zo kan je het orderproces op een bepaalde datum reconstrueren. Voor het downloaden van een website is specifieke software beschikbaar, zoals www.httrack.com. Het beste is het als je de kopieën van de website bij een onafhankelijke, betrouwbare derde deponeert.

Lees ook:

Martijn Noordermeer (UJG Velo)