Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 reclames op ‘t randje

Ford trekt in India een advertentie terug waarin Berlusconi op weg lijkt naar een bunga bunga feestje met een paar geknevelde dames in de achterbak. Maar elke adverteerder weet: reclame op het randje scoort goed. Ter inspiratie hebben we een paar aanstootgevende campagnes verzameld.   

 

Ford Figo

Niet zo subtiel: Berlusconi met drie vrouwen in de achterbak van zijn Ford. Met de mededeling: ‘Leave your worries behind with Figo’s extra-large boot’ gaat in een andere versie ook Paris Hilton op weg, met de zusjes Kardashian in de kofferbak. Tja.

Peta

Dierenactivisten, althans de reclamemakers die ze inschakelen, houden wel van een gebbetje. Maar wat seksistisch van Peta om een vrouw als een stuk vlees af te beelden. Foei! Maar de boodschap van Pamela is duidelijk: al Gods schepselen…

Antonio Federici

Op het eerste oog weer zo’n kledingmerk dat een beetje op de emancipatietoer gaat. Maar nee: Antonio Federici is een ijsfabrikant, die het eens over de vrijzinnige boeg gooide. Twee zoenende mannen, multiculti nog wel en in priestergewaad? Veel te kwetsend voor katholieken, oordeelde een… Britse reclamewaakhond!

Citroën DS4

Deze Yes-commercial van Citroën bracht waarschijnlijk onbedoeld hoofden op hol. De Franse autobouwer prees zijn DS4 aan met een filmpje dat zó flikkerde en flakkerde, dat het epilepsieaanvallen opwekte. Kijken op eigen risico dan maar.

Anti-Roken

Oh-la la! Roken door tieners vergelijken met gedwongen orale seks, we dachten dat Fransen van de romantique waren. Enfin, in een campagne tegen roken is volgens Droits des non fumeurs blijkbaar veel geoorloofd: ‘als je rookt ben je een slaaf van de tabak.’  

Samsung

De manier waarop laptopgebruikers hun veel te trage pc te lijf gaan in een Samsung commercial is herkenbaar. Maar de Koreanen gaven de computer een puppy-smoeltje mee, en dan wordt het aanstootgevend. Al na een paar uur haalde Samsung zijn reclame voor een solid state drive weer offline.

Popchips

Ashton Kutchner maakt reclame voor chips. Moet kunnen, maar als de acteur zijn gezicht verft en een typetje doet als de Indische Bollywoodproducer Raj wordt het al snel racistisch gevonden. Popchips trok het filmpje snel terug van YouTube, hier is het nog te zien, maar erg briljant is het niet.

Dolce & Gabbana

Zo kennen we de kledingmerken weer: oogstrelende advertenties met heren en dames in een prikkelende setting. Maar als je veel heren met één dame aan de slag laat gaan, associeert het publiek dat met groepsverkrachting. En omdat de Italiaanse kleermaker niemand op verkeerde ideeën wilde brengen, verdween deze reclame weer snel.

Dior

Deze is truttig: de Britse reclamewaakhond is nogal allergisch voor gephotoshopt reclamedrukwerk. Alsof er een andere soort bestaat. Maar als je fraaie wimpers uit een potje verkoopt, en die bij Natalie Portman zijn gephotoshopt, dan is dat misleidend. Sorry Dior.

Benetton

Benetton heeft het provoceren als kledingfabrikant uitgevonden. De unhate-campagne is een fraaie. Waarom kunnen christenen en moslims geen vrienden worden? Kan best, maar de (vorige) Paus en de baas van de grootste moskee in Caïro gingen niet haaks. Na klachten van het Vaticaan trok Benetton zijn boodschap maar weer in.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Humans for Animals

Kledingmerken en dierenactivisten verbeteren de wereld graag door de mensheid wakker te schudden. Humans for Animals schokte behoorlijk met zijn omgekeerde wereld, onder de zinspreuk: ‘Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet.’ Maar baby’tjes doodknuppelen mag niet als het mensenbaby’tjes zijn.