Ben&Jerry's gaat Fairmail promoten

16 apr 2014 - 18:15
Als klein bedrijfje meeliften op het marketingsucces van een wereldmerk. Dat is wat Fairmail te wachten staat. Het bedrijfje won de Join Our Core-wedstrijd van Ben & Jerry’s en komt een jaar lang op de verpakking van het ijs.

De wedstrijd duurde in totaal een half jaar en er deden duurzame ondernemers uit heel Europa aan mee. Per land koos Ben & Jerry’s een winnaar. Drie Nederlandse startups - One for One, Fairmail en !SYou – wonnen in mei de halve finale nadat ze voor Jerry Greenfield hadden gepitched. De drie moesten vervolgens in Oeganda een 'mvo-bootcamp' ondergaan om te kijken of ze uit het juiste hout gesneden zijn. 

De ondernemers moesten er tien dagen lang samenwerken op een boerderij die vanille produceert. Ze moesten zich inleven in de levensstijl van de lokale bevolking. Medeoprichter Peter den Hond: “We zaten tien dagen lang op de grens van onze comfortzone.”

Zakelijke begeleiding Ashoka

Het Amsterdamse bedrijf FairMail ging er dus met de hoofdprijs vandoor: 10.000 euro, zakelijke begeleiding door investeringsfonds Ashoka en de vermelding van het bedrijfslogo op de verpakking van een nieuw te maken ijsje. Den Hond: “We moeten snel onze website aanpassen, want het zal ons veel verkeer opleveren.”

FairMail is in 2006 opgericht in Peru door Peter den Hond en Janneke Smeulders uit Amsterdam toen ze daar een restaurant aan de kust runden. Inmiddels hebben ze bijna twee miljoen kaarten en foto’s van de jongeren verkocht in 14 landen. Hiermee hebben de tieners meer dan 85.000 euro zelf kunnen investeren in hun eigen toekomst en hun werk als kindarbeiders kunnen verruilen voor de schoolbanken.

Het bedrijf is idealistisch, maar sinds de oprichting winstgevend. De ondernemers hebben al een aantal jongeren naar de universiteit geholpen. “We zouden met het geld ook schoolboeken kunnen kopen, maar we helpen liever honderd tieners echt structureel met hun leven dan voor de massa te gaan.”

Duurzame onderneming zoals Ben&Jerry's 

De twee ondernemers hebben een non profit-motivatie. Ze passen goed bij het beeld en gedachtegoed van het ijsmerk, dat door ‘twee hippies’ op een heel kleinschalige manier is opgezet, maar tot een wereldbedrijf is uitgegroeid. Willen ze zo groot worden als Ben & Jerry's? ”Zolang je je mvo-principes kunt waarborgen en voor de distributie een grote speler kunt gebruiken, dan sta ik er zeker voor open om op te schalen.”

Voor trainingen - van Ashoka - hebben de ondernemers weinig tijd. Die zitten sinds deze week alweer in een busje, voor zes maanden opweg naar Marokko. Daar starten ze een nieuwe Fairmail-tak op. Hun project zal vanaf begin volgend jaar in vijf Europese landen op de ijsverpakking staan. "We mogen het alleen niet eerst zelf proeven."