Dit moet je regelen voor de btw-verhoging naar 21 procent

04/16/2014 - 18:14
Het hoogste btw-tarief gaat van 19 naar 21 procent. Dat maakt producten en diensten niet alleen duurder, het zorgt ook voor meer administratieve rompslomp voor ondernemers. Sprout zet de praktische zaken voor ondernemers op een rij. 

De overheid komt geld tekort. Naast bezuinigen, ligt het verhogen van de inkomsten voor de hand. Dat doen ze door het hoogste btw-tarief van 19 naar 21 procent te verhogen. Deze verhoging gaat per 1 oktober in. Vervelend detail is dat hiervoor de leverdatum geldt. Dus ook voor reeds betaalde diensten die nog lopen op 1 oktober, moet het hogere tarief worden doorberekend. Een paar tips waar je aan moet denken als ondernemer: 

Facturen en kassabonnen aanpassen

Waarschijnlijk ben je al flink aan de slag gegaan om te zorgen dat de kassabonnen en facturen per 1 oktober het vernieuwde btw-tarief berekenen, daar waar dat van toepassing is. Want ongeacht of je de 2 procent verschil voor eigen rekening neemt of het aan de klant doorberekent, op de rekening moet het juiste percentage én het juiste btw-bedrag vermeld staan. Gebruik je een boekhoudsysteem of -software of beheer je een standaard webshop, dan wordt dit veelal automatisch voor je geregeld, controleer het wel even. 
Tip: kijk ook even of je nog ergens in je algemene voorwaarden of op de site rept over het btw-tarief dat je hanteert. Want in dat geval moet je dat natuurlijk ook even aanpassen. 

Leveren voor 1 oktober (19 procent btw)

Ontvang je deze week nog bestellingen die je voor zondag kunt afronden en factureren? Mooi, dan hoef je niets anders te doen dan 19 procent btw in rekening te brengen. Scheelt je een hoop rompslomp. 

Factureren
Tip: doe de administratie van afgelopen kwartaal nog eind deze week. Stuur alle facturen van geleverde diensten en producten tot 1 oktober nu de deur uit. Dan kun je maandag 1 oktober fris beginnen met het tarief van 21 procent. Dat voorkomt een hoop verwarring en administratieve rompslomp. Lukt dat niet? Dan mag je ook op een later moment over de diensten en producten die je voor 1 oktober geleverd hebt, alsnog 19 procent btw rekenen.

Leveren na 1 oktober (21 procent btw)

Heb je al opdrachten staan die op zijn vroegst vanaf 1 oktober van start gaan? Of heb je bestellingen staan voor producten die pas na komende zondag geleverd worden? Factureer dan ook pas vanaf maandag. Zo scheid je binnen je eigen administratie het btw-tarief van 19 en 21 procent. 

Factureren
Is het niet mogelijk om te wachten met het sturen van een rekening? Dan zijn er twee opties mogelijk, namelijk een factuur met 19 procent btw opmaken, of nu al 21 procent berekenen. Beide opties zijn toegestaan. Let wel, voor de belastingdienst moet je uiteindelijk toch die 21 procent btw afdragen. Je moet het dus hoe dan ook op een bepaald moment administreren. 

Doorlopend leveren is factuur splitsen (jaarcontract of abonnement)

Er is nog een derde veel voorkomende optie in zakelijk Nederland: de doorlopende abonnementen. Veelal is er in deze gevallen zelfs al voor een periode vooruitbetaald. Maar ook hier geldt dat er zowel voor als na 1 oktober geleverd wordt, en de factuur dus ook over die periode moet worden opgesplitst. Het is echter de vraag of je jouw klant hiermee wilt lastigvallen. Je zult het in ieder geval hoe dan ook in de administratie moeten regelen.  

Achteraf extra btw factureren (laatste kwartaal  2012)
Stuur je standaard begin van het jaar een factuur voor het hele jaar?  Dan mag je op de factuur voor 2013 nog het extra verschuldigde btw over het laatste kwartaal van 2012 in rekening brengen. Dit vermeld je zodanig als eenmalig aparte kostenpost op de factuur. Let wel op dat je als bedrijf die berekende btw wel op tijd moet afdragen aan de belastingdienst. 

Btw-verhoging wel of niet doorberekenen aan klant 

In alle situaties geldt dat je zelf mag kiezen of je de btw-verhoging doorberekent aan de klant. Zeker in het geval van een vooruitbetaalde rekening betekent het extra administratieve rompslomp om het nieuwe btw-tarief door te rekenen en de klant hiervoor een rekening te sturen. 

Echter, zelfs als je het verschil uit eigen zak wilt betalen, moet je toch voor de belastingdienst de factuur splitsen om de btw uit te rekenen. Ter info: het lijkt erop dat bedrijven gemiddeld voor bedragen tot 4 euro geen extra rekening eruit sturen, maar de extra kosten van de btw-verhoging voor eigen rekening nemen. 

Prijzen stijgen niet 

Moet je nu vrezen dat de prijzen van producten en diensten vanaf volgende week met 2 procent stijgen? Niet direct. Veel bedrijven geven aan in eerste instantie zelf de klappen op te willen vangen, omdat een prijsverhoging ervoor zorgt dat er nog minder verkocht wordt. Daarnaast hebben business-to-businessbedrijven in principe geen last van een btw-verhoging, omdat ze de btw verrekenen bij de belastingdienst. 

Lees alles over de btw die je over een product of de dienst heft op Ondernemer in Business, de praktische zustersite van Sprout.nl

Mariska Habets

Meer over Administratie

2014-02-20 13:00: Zo verwerk je sneller e-mail
2013-10-08 17:00: In Cloud We Trust