Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Innovatie in uitzendbranche

De zielenroerselen van je klanten bespreken en kandidaten via video laten solliciteren. Ondernemer Bert-Jan van der Woude wil met uitzendbureau Vuzz marktaandeel afsnoepen van 'de grote jongens'. "Over vijf jaar zitten we op vijftien locaties."

Wat doe je als startup een plaatsje wil veroveren in een dichtgetimmerde markt als die van de uitzendbranche? Dan moet je op z’n minst over een opmerkelijke propositie beschikken. Van der Woude ging begin dit jaar live met Vuzz – een online uitzendbureau. Hij trekt er sindsdien op uit met de boodschap dat klanten zich eerst maar eens psychologisch moeten laten testen bij hem. “Ik zet me af tegen het simpele cv’s schuiven.”

Volgens de ondernemer komt te vaak voor dat een door een uitzendbureau gemaakte match uitloopt op een fiasco. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de zachte kant van het selectieproces. “De werknemer blijkt na een maand niet op z’n plek te zitten, omdat er geen fit is met de cultuur van het bedrijf.”

Video

Niet alleen de manager moet daarom eerst op zelfonderzoek, ook de kandidaat wordt onderworpen aan “een personality check.” Een groot deel van de intake en verdere administratie gebeurt online. Een belangrijk onderdeel is de videoboodschap die kandidaten moeten maken. Van der Woude kreeg enkele jaren geleden het idee een video te koppelen aan assessment. “Ik kwam er achter dat er nog te weinig gebruik wordt gemaakt van de innovaties van het internet in uitzendland.”

De ondernemer richt zich op mbo 4-, hbo- en wo-personeel dat werk zoekt in marketing, communicatie en sales. Met die video’s hoopt hij meer kans te maken om bij drukbezette managers een voet tussen de deur te krijgen. Hij focust zich op MKB-bedrijven van 50 tot 100 medewerkers. “Bij die bedrijven wordt het recruitment vaak gedaan door het lijnmanagement of de ondernemer zelf. Een video bespaart tijd, je hoeft niet direct een heleboel kandidaten uit te nodigen.” 

Unique

Van der Woude heeft jaren als vestigingsmanager en later als lid van het MT bij uitzendbureau Unique (nu onderdeel van USG People) gewerkt. In 1995 maakte hij de overstap naar de transportsector. “Ik kon een failliet bedrijf overnemen.” Dat bedrijf heeft hij in 2005 verkocht. Daarna heeft hij allerlei klussen gedaan als business consultant. Tijdens een project voor StartPeople in 2007 – hij had de opdracht leerwerkplekken te creëren – onstond het idee om weer terug te keren naar de uitzendbranche en zelf een onderneming te starten.

In 2009 zetten hij de eerste concrete stappen. “Ik ben direct de administratie gaan outsourcen en aan de bouw van de site begonnen.” Samen met z’n reclameman stapte hij in het vliegtuig naar India om er z’n online platform in elkaar te laten sleutelen. Er moest een ‘zware’ site worden gebouwd. De Indiase techneuten hadden er een flnke kluif aan. Het leidde er toe dat de lancering vertraging opliep. “Ik heb mijn investeerder lief moeten aankijken.”

Er is in totaal een investering gedaan van 450.000 euro. De ondernemer heeft een meerderheidsbelang verkocht aan Amervest – een dochterbedrijf van investeringsmaatschappij Amerborgh.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marktaandeel

Op dit moment hij Van der Woude twee consulenten in dienst en doet Van der Woude zelf de sales. Er hebben zich inmiddels 400 kandidaten ingeschreven. De prioriteit van de ondernemer is om een salesteam op te zetten dat volgend jaar voor omzetgroei gaat zorgen. In 2011 hoopt hij zo op een omzet van 1,5 tot 2 miljoen euro omzet zien uit te komen. “Ons doel is in vijf jaar naar de 15 vestigingen te groeien en dan zo’n 4 procent van de uitzendmarkt in handen te hebben.

Lees ook: