Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Airbnb voor tijdelijke studentenkamers lift mee op Facebook

Met Airbnb in het achterhoofd hebben Chris Römer (24) en Olivier Ponsioen (22) een platform gebouwd voor het tijdelijk huren en verhuren van studentenkamers. Flexkamer koppelt studenten via hun Facebookprofiel aan een passend studentenhuis.

De jonge ondernemers zagen dat veel studentenkamers tijdelijk leegstaan, bijvoorbeeld tijdens een stage, minor of een reis naar het buitenland. Het eeuwige gebrek aan woonruimte zorgt er daarbij voor dat de vertrokken student ondertussen liever dubbele huur betaalt dan zijn kamer opzegt.

Samen met Ponsioen besloot Römer daarom drie jaar geleden, tijdens een minor Ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam, dat probleem om te zetten naar een businessplan. 

Na een eerste bèta-fase wonnen ze vorig jaar een ondernemerswedstrijd van ING, wat de jonge ondernemers een flinke boost heeft gegeven. De bank zet zijn netwerk in om het concept te pluggen binnen haar netwerk. Zo kregen alle studenten met een ING-rekening een mail over Flexkamer. ‘Dat was echt heel erg gaaf’, zegt Römer. ‘En ze hebben ons op hun eigen Facebook-account geplugd.’

Behoefte

Verder kreeg het duo coaching en werd er met de lean startup-methode een businessplan geschreven en vervolgens gevalideerd. ‘We hebben eerst studenten benaderd om te kijken wat de behoefte is’, vertelt Römer. ‘Daaruit bleek bijvoorbeeld dat mensen die weg willen en hun kamer tijdelijk willen aanbieden worden ondergesneeuwd door platforms die zich richten op verhuur voor onbepaalde tijd.’

Mede geïnspireerd door de opmars van bitcoin bedachten Römer en Ponsioen een eigen digitale munteenheid, de Flexcoin. Na het kopen van zo’n coin kunnen gebruikers op Flexmarkt elkaar benaderen; elke Flexcoin is goed voor 1 connectieverzoek.

Met 20 credits kan iemand bijvoorbeeld 20 keer reageren, via het eigen berichtensysteem van Flexkamer. Als gebruikers eenmaal met elkaar in contact staan, kunnen ze natuurlijk wel telefoonnummers en e-mailadressen achterlaten.

Valideren

Dat verdienmodel kwam niet uit de lucht vallen: ten eerste bleek bij het valideren van het businessplan dat de doelgroep helemaal niet zat te wachten op bijvoorbeeld een maandabonnement. 

Daarnaast bleek uit gesprekken met experts dat er aan het berekenen van een fee per transactie, zoals een Airbnb doet, juridisch nog te veel haken en ogen zitten. Een huurder heeft in Nederland namelijk vrij veel rechten. ‘Als een huurder niet zijn kamer uit wil, of onderhuur blijkt toch niet te kunnen, zouden wij aansprakelijk zijn’, zegt Römer toe. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Facebook

Om te zorgen dat een tijdelijke bewoner zo goed mogelijk in de smaak valt bij zijn huisgenoten probeert Flexkamer hetzelfde type bewoner te zoeken als degene die de kamer achterlaat. Daarvoor worden (binnenkort) persoonlijke voorkeuren zoals favoriete sportclubs of andere hobby’s via Facebook ingeladen. ‘En dan zorgen wij dat er een zelfde persoon voor terugkomt, zeg maar een kopie van degene die weggaat.’ Bij het inloggen op Flexkamer is een Facebookaccount dan ook een voorwaarde.

De site zit nu op zo’n 100 gebruikers, ‘en we zien dat het per dag toeneemt’, zegt Römer. Het team is inmiddels uitgebreid met een programmeur en designer, dus het is nu echt game on voor de ex-studenten.