Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

AND daagt TomTom uit met iPhone app

Kaartenmaker AND lanceerde vorige week een navigatieapplicatie voor de iPhone. "Binnen twee jaar bieden we tegenwicht aan de TomToms en de Garmins."  

Een nieuwe uitdager van TomTom? AND, een beursgenoteerde Rotterdamse ontwikkelaar van digitale kaarten (omzet 2009: 5 miljoen euro) lanceerde vorige week een iPhone app tegen een concurrerende prijs van 3,99 euro. Grote broer TomTom (omzet 2009: 533 miljoen euro), die in 2008 voor veel geld kaartenmaker Tele Atlas overnam (2,9 miljard euro), lanceerde vorig jaar al een navigatieapplicatie voor de iPhone. TomTom West-Europa kost 79,99 euro in de iTunes-winkel.


Prijsverschil

Het grote verschil in prijs valt voor een deel te verklaren. De app van AND is alleen in vier Europese landen verkrijgbaar (Nederland, Duitsland, Spanje en Franrijk). AND zegt de dekking dit jaar uit te breiden naar tien andere West-Europese landen.
Het product wordt in de markt gezet onder de naam Navmii. Deze Britse leverancier van navigatiesoftware voor mobiele telefoons heeft een licentie bij AND. Het bedrijf verdient verder niet aan de verkoop en diensten er omheen.
Bestuursvoorzitter Maarten Oldenhof licht toe: “Het past in onze strategie. Onze afnemers mogen doen wat ze met de licentie willen. Ons doel is om zo snel mogelijk volume te creëren.”


Onafhankelijk

Het is AND niet te doen om een grote speler in de appmarkt te worden. De kaartenmaker positioneert zich sinds enkele jaren actief in de digitale kaartenmarkt als “onafhankelijke derde partij”. Marktleiders Navteq (Nokia) en Tele Atlas (TomTom) zijn beiden in handen van een producent van hardware.
AND mikt op grote deals met hardware producenten en telecombedrijven. Het sloot vorig jaar een licentiedeal met een grote Amerikaanse partij (naar verluidt Google of Microsoft) – het zorgde direct voor een omzetstijging van bijna veertig procent. Beduidend minder dan de verwachtingen. AND rekende begin vorig jaar nog op een omzetgroei van 200 procent. Oldenhof: “We zijn nog steeds in gesprek met grote marktpartijen, maar we merken dat iedereen op dit moment er voorzichtig is als gevolg van de onrustige marktsituatie.”


Kwakkelen

Het in 1984 opgerichte AND leed jarenlang een kwakkelend bestaan op de Amsterdamse beurs. In 2001 moest de onderneming surseance van betaling aanvragen. Het strafbankje van de Euronext volgde. Dat maakte investeerders huiverig en zorgde voor een afvlakking van de groei. Vorig jaar volgde een nieuwe emissie. AND haalde er drie miljoen euro mee op en zet met dat nieuwe groeigeld actief de aanval in op zijn concurrenten.
Naast de reeds beschikbare kaarten van Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft de onderneming nieuwe kaarten van Frankrijk, Spanje, Portugal, Zweden, Denemarken en Finland opgeleverd. Het is ook bezig met het in kaart brengen van de Verenigde Staten. Recent sloot de onderneming een samenwerkingsdeal met een Chinese partij en een partij uit Dubai. “Binnen twee jaar hebben we mondiale dekking en gaan we tegenwicht bieden aan de TomToms en de Garmins.”

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.