Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Annemarie van Gaal: ‘Denk buiten je sector’

Ondernemers die iets nieuws willen doen moeten vooral geen marktonderzoek doen en lid worden van een branchevereniging. Dan beperk je je te veel tot het verleden, waarschuwt Annemarie van Gaal in haar nieuwe boek.

Van Gaal publiceert deze week ‘WINST’, de opvolger van het inmiddels 4 jaar oude ‘AMBITIE’. ‘Tot mijn schrik bedenk ik me elke keer dat het vorige boek al in 2010 uitgekomen is’, licht Van Gaal toe. ‘Dat is een wereld van verschil ten opzichte van nu. Als ik nu teruglees, bijvoorbeeld over belastingwetgeving, daar klopt helemaal niks meer van.’

Ook het hoofdstuk over exporteren (wel of geen agenten of eigen vestiging) is nu deels achterhaald. ‘Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om in het buitenland je slag te slaan. De wereld is zo veel spannender geworden. Het vereiste is wel dat je continu het heilige vuur brandende weet te houden.’

Richtte AMBITIE zich vooral op jonge en startende ondernemers, in WINST wil Van Gaal ook bestaande bedrijven een steuntje in de rug geven met inspirerende voorbeelden. Volgens haar legt de overheid veel te veel regeldruk op werkgevers. ‘Daardoor wordt je vervelende handelingen en procedures ingezogen. Dan is een frisse blik wel zo prettig. We hebben slechtere jaren achter de rug, dit boek is ook bedoeld als een steuntje in de rug.’ 

Marktonderzoeken zijn daarbij ‘vrij nutteloos’, zegt Van Gaal, ‘omdat je je daarmee op het verleden oriënteert’. ‘Zeker als je iets nieuws aanbiedt. Je moet schaatsen waar de puck heengaat’, vertaalt zij de bekende Amerikaanse uitdrukking.

Een van je stellingen in het boek is: ‘weg met branches en sectoren, stap eruit’. Waarom?
Het is typisch Nederlands, dat je je moet aansluiten bij werkgeversvereniging of branchevereniging. Terwijl ik denk: de mooiste successen vinden plaats over sectoren heen. De wereld is niet meer verdeeld tussen sectoren. Het klopt ook niet meer. De Hema verkoopt bijvoorbeeld samenlevingscontracten; is het dan een winkel, of een notaris? Of een groente- en fruitveiling die geen fysieke locatie meer is, maar alleen nog online verkoopt. Blijf vooral niet in sector te blijven denken. Ja, brancheverenigingen remmen innovatie. Het zit ‘m juist in het delen van kennis.’ 

Een ander speerpunt van het boek is ‘kantel je verdienmodel’. Wanneer en hoe moet je dat vooral doen?
‘Dat kun je altijd doen. Misschien maak je je omzet door aan het begin van de keten geld te vragen en doe je het onderhoud voor de kostprijs. Misschien is het dan beter om aan het begin minder te vragen, en je product met een service-abonnement aan te bieden, waardoor je een veel servicegerichtere organisatie krijgt. Of kijk bijvoorbeeld naar het bedrijf dat een silo naar Nigeria verscheepte, gevuld met een bepaalde likeur. Die silo kwam leeg terug. Dat bedrijf heeft vervolgens in Nigeria een faciliteit waar trucks en silo’s gereinigd kunnen worden gebouwd, waardoor ze andere producten uit Nigeria in die silo naar Europa kunnen vervoeren. Dat doen ze nu voor allerlei soorten vrachtvervoer vanuit Nigeria. Dit was vroeger een vrachtwagenbedrijf; is het nu een logistiek bedrijf of zijn ze de schoonmaaksector binnengestapt?’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Maak van je klanten je partners’, dat is toch geen nieuw inzicht?
Dat is een van de manieren waar je je verdienmodel op kan baseren. Of op het samenwerken met concurrenten. Misschien ben je in 1 gebied van de wereld concurrent, en kan je in een andere regio samenwerken. Ga daar niet te rigide mee om.’

Het boek ‘WINST‘ van Annemarie van Gaal verschijnt 9 oktober bij uitgeverij Betram + de Leeuw.