Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Anti-Hootsuite’ SocialSensr failliet

Het bedrijf achter social mediatool SocialSensr is failliet. De bewindvoerder vraagt woensdag het faillissement aan van Qberhood, bevestigt oprichter Richard van Hooijdonk een bericht daarover op Emerce.

Van Hooijdonk ging al eerder failliet, in 2013 met Marketing Monday, maar verscheen met SocialSensr vorig jaar nog als Startup van de Week op Sprout. Emerce maakte woensdag melding van het faillissement. ‘Het is niet gelukt, zo gaat het soms bij een startup maar je snapt dat ik in een dip zit nu: zo’n waste of time and money. Maar we hebben er met zijn allen keihard aan gewerkt,’ reageert Van Hooijdonk.

Tegen Sprout vertelde hij eerder dat SocialSensr, vorige maand nog herdoopt tot  Qberhood, was ontstaan uit frustratie over de onhandige werking van Hootsuite, een van de dominante tools waarmee bedrijven hun social media beheren. Van Hooijdonk besloot die daarom zelf te gaan ontwikkelen, en wist de software te redden uit het faillissement van Marketing Monday.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De nieuwe software was marktrijp, de eerste betalende gebruikers hadden zich gemeld, maar er moest nog steeds veel geld bij. De bestaande aandeelhouders – informals en het management team – bleken uiteindelijk niet allemaal bereid de periode tot een grotere investeerder zou instappen te overbruggen. Er was belangstelling uit de VS en Canada. ‘Er waren gesprekken, maar voordat die ergens toe leiden ben je 5, 6 maanden verder. We hebben tot eergisteravond laat overlegd met aandeelhouders, maar uiteindelijk was het te weinig wat ze op tafel konden leggen,’ aldus Van Hooijdonk.

Voor tien mensen moet nu ontslag worden aangevraagd. Van Hooijdonk sluit een doorstart niet uit, maar daar is nog geen zekerheid over. ‘De software is klaar, maar moet continu worden onderhouden en verder ontwikkeld. Alleen als de curator een partij vindt die bereid is om erin te investeren en de saleskracht heeft om het als product te verkopen, kan het worden gereanimeerd.’