Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple vecht tegen peren

Een Belgisch reclamebedrijf gebruikt een beeldmerk dat sprekend op dat van Apple lijkt, afgezien van het feit dat het een peer is. Dat mag, oordeelt de rechter. Een beetje dan.

In 2006 startte computergigant Apple een zaak tegen de Belgische onderneming. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, dat onlangs uitspraak in de zaak deed, is het eens met Apple: het peertje met steeltje en een hap eruit doet wel erg sterk denken aan het beroemde Apple-teken, schrijft het Financieele Dagblad.

 

Volgens Apple kun je heel goed appels met peren vergelijken. “Hoewel de uitdrukking ‘appels met peren vergelijken’ vaak wordt gebruikt om aan te tonen dat het om verschillende objecten gaat, kan uit het feit dat deze uitdrukking bestaat en vaak wordt gebruikt, afgeleid worden dat er begripsmatig een expliciete link bestaat tussen deze twee soorten fruit.”

 

Mag wel, mag niet

Het reclamebureau hoeft, ondanks de uitspraak, zijn beeldmerk niet helemaal te dumpen. Voor online zakelijk advies en computeropleidingen mag het peertje niet worden gebruikt. Echter, voor hun reclamediensten en grafische ontwerpen mogen ze het beeldmerk gewoon blijven gebruiken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

In maart doken ook foto’s op van ‘Pear Computers’ (zie foto). De juridische messen bij Apple worden alvast geslepen.