Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Audi-rijder scheurt het hardst

Het is officieel: Audi-bestuurders scoren de meeste bonnen op de weg. Van de Audi-mobilisten krijgt zelfs een vijfde meer dan tien bonnen per jaar voor snelheid, een rood lichtje pakken of fout parkeren.

Bram Schot houdt van auto’s. Hij startte zijn carrière bij DaimlerChrysler Nederland, waar hij opklom tot CEO in 2003. Na drie jaar stapte hij over naar dezelfde functie bij DaimlerChrysler Italië, waar hij de eerste niet-Duitse CEO was. Ook hier bleef hij drie jaar zitten. Volkswagen Sinds 2011 werkt Schot in een managementfunctie voor de bestelwagendivisie van Volkswagen. In een interview met TTM zei Schot over de nieuwe automodellen: ‘Wat betreft design evolutie, geen revolutie.’ Hiermee doelde hij op het lichtelijk vernieuwde uiterlijk van de auto’s, maar de wezenlijke verschillen zaten in de nieuwe onderdelen. Hij gelooft in hard werken, niet alleen als de cijfers minder goed zijn. Maar juist als de cijfers goed zijn. ‘Leider blijven is niet makkelijk. Je houdt je klanten alleen tevreden met heel goede auto’s. Hard werken, niet achterover leunen.’ Daarnaast was hij bij de bestelwagendivisie veel bezig met het elektrisch maken van de busjes. Nieuwe directie Schot wordt nu binnengehaald bij de dochteronderneming van Volkswagen, Audi. Daar gaat hij vanaf 1 september aan de slag als de nieuwe marketing- en verkoopdirecteur. Vier van de totaal zeven bestuursleden van Audi worden vervangen, waaronder het personeelshoofd, de productiechef en de CFO. Dat zou komen door de slechte prestaties van afgelopen tijd. Nieuwe bestuursleden waarmee Schot gaat samenwerken zijn Alexander Seitz, Wendelin Göbel en Peter Kössler. Schandalen Matthias Muller, topman van Volkswagen, benadrukte de moeilijke periode van Audi en wil dat de nieuwe bestuursleden gaan werken aan digitalisering en de mobiliteitsdiensten. Muller spreekt niet over het dieselschandaal of de kartelvorming waarbij Audi vermoedelijk betrokken was, maar dit had wel effect op de cijfers en de reputatie van het autoconcern. Naar de betrokkenheid van Audi bij de kartelvorming loopt momenteel nog een onderzoek door de Europese Commissie.
BERLIN, GERMANY - JULY 24: A Audi car parks on July 24, 2017 in Berlin, Germany. Germany's biggest car companies VW, Audi, Porsche, BMW and Daimler are being investigated on suspicion of operating a secret technology cartel. (Photo by Steffi Loos/Getty Images) Foto: Getty

Dat blijkt althans uit onderzoek van verzekeraar Netpolis onder 1000 automobilisten. Van alle automobilisten geeft 90 procent aan wel eens een prent te krijgen voor het overtreden van de maximumsnelheid. Elke ondervraagde Audi-rijder krijgt echter jaarlijks minstens een boete voor te hard rijden. Ook voor het rijden door rood en fout parkeren gaan zij relatief vaak op de bon.

We gaan er even vanuit dat de Audi-rijders niet eerlijker zijn dan gemiddeld. Een vijfde van de Audimobilisten krijgt zelfs meer dan 10 prenten per jaar. Ook gemiddeld scoren de Audi-rijders vier maal zo veel bonnen als gemiddeld.

Bestuurders van een Kia zijn het braafst: die gaan het minst vaak op de bon, al staan ze weer wel in de top-3 van automobilisten die betrapt worden op het rijden met te veel alcohol. Ook bestuurders van Seats en Citroëns worden daar relatief vaak op gesnapt en voor bekeurd.

Mensen die een Seat rijden, worden sowieso vaak beboet. Ze volgen op ruime afstand van de Audi-rijders, maar nog altijd krijgt 4 procent van de Seat-bestuurders meer dan 10 boetes per jaar. Verder blijkt uit het onderzoek dat Mercedes-bestuurders het minst vaak een boete krijgen voor het rijden door rood licht en dat Opel-rijders het minst vaak betrapt worden op een snelheidsovertreding.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wie BMW mist in dit overzicht: ofwel de BMW-rijders laten niet het acherste van hun tong zien, ofwel ze rijden een stuk netter dan ze tussen de oren van het publiek bekend staan: nul tot vijf boetes per jaar ontvangen ze, meestal voor keurige overtredingen als snelheid en verkeerd parkeren. Is dat imago ook weer opgepoetst.