Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Augmented Reality

Layar is de heetste Nederlandse startup sinds jaren. Venture capital is dol op de aanbieder van de augmented reality browser. Maar wat is augmented reality eigenlijk? En hoe kansrijk is het businessmodel van Layar?

 

 

Augmented Reality

Het begrip augmented reality of AR bestaat al sinds de jaren vijftig. In de wetenschappelijke definitie combineert het altijd de realiteit met een virtuele werkelijkheid, iets wat real time gebeurt en in drie dimensies wordt getoond. In een oervorm gaf Sensorama bioscoopbezoekers al met geluid, ventilatoren en trillingen een extra sensatie aan films. Dankzij de (grafische) prestaties van computers duikt tegenwoordig augmented reality op bij games (via Kinect) en in de auto: het head up display dat informatie op de voorruit projecteert.

 

Augmented Reality Browser

Een specifieke vorm van augmented reality die de afgelopen jaren populair is, wordt aangeboden als grafische laag op een doorschijnend videoscherm; vaak een videobril. In een nieuwe, populaire vorm duikt AR op als browser, meestal voor mobiele apparaten als smartphones.

 

Layar

Layars Reality Browser was daarvan de eerste. Het legt een laag over de werkelijkheid, die wordt aangeboden als app voor Android of iPhone. Wie kijkt door de camera van zijn smartphone ziet een zogenoemde overlay met realtime digitale informatie die over het beeld wordt geprojecteerd. Layar werkt behalve met de camera met GPS-data en het elektronische kompas om de locatie te bepalen.

Tweeps around

Via de browser kunnen layars met informatie worden opgevraagd. Toeristische, over de kerk waar de gebruiker op dat moment voor staat, maar social augmented reality is ook een hit, bijvoorbeeld met de layar Tweeps Around. Verder staan Panoramio en YouTube Around hoog in de hitlijst van Layar.
 

 

Smartphones

Layar is met zijn platform de wereldmarktleider op het gebied van augmented reality voor smartphones. Het heeft zijn applicatie geschikt gemaakt voor Android telefoons, en later voor de iPhone. De Layar Reality Browser heeft meer dan 3 miljoen gebruikers. De browser was eind 2010 op tientallen miljoenen smartphones voorgeïnstalleerd, door fabrikanten als Samsung en LG.  Momenteel (januari 2011) zijn er 1680 layers gebouwd en zijn er zo’n 7000 in ontwikkeling. De layers worden ontwikkeld door een wereldwijde community van 5000 gebruikers.


Venture capital

Layar is in 2008 opgericht door Raimo van der Klein, Maarten Lens-FitzGerald en Claire Boonstra, die daarvoor samenwerkten bij Mobile Monday. Sinds juni 2009 live zijn met hun product. Het Amsterdamse bedrijf had niet te klagen over publiciteit en haalde in verschillende rondes al miljoenen op aan venture capital (bij onder meer Prime Ventures en Sunstone Capital). Een volgende klapper kwam met de investeringsronde waarbij Intel Capital instapte.

 

Businessmodel

Layar heeft nog niet gekozen voor één businessmodel voor zijn augmented reality platform. Inkomsten kunnen komen uit betaalde layars, gesponsorde layars, adviezen, licenties op de ontwikkeltools; zodra de hele wereld niet meer buiten een augmented reality browser kan, zit Layar zelf in het middelpunt van een revenueënstroom.

 

Augmented reality concurrenten

Layar heeft het rijk niet alleen. Belangrijke concurrenten zijn Wikitude van het Duitse Mobilizy, dat ook voor Nokia smartphone geschikt is, en Junaio van het eveneens Duitse Metaio. AcrossAir en Ompass zijn ook augmented reality aanbieders om in de gaten te houden.

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.