Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apps storten zich op autoschade

Drie vrijwel identieke Nederlandse apps storten zich op de markt voor mensen die naarstig op zoek zijn naar een reparatie van hun gedeukte auto. Alledrie proberen ze een graantje mee te pikken op de reparatiemarkt door zich op te werpen als schakel tussen autobezitter en garage.

De werking van de apps Fixico, Deukweg en Schadekiek in een notendop: de onfortuinlijke autobezitter fotografeert zijn kras of deuk en dient zijn foto’s in bij de app. Daarna is het wachten op offertes van garages.

Deze methode is vooral handig bij schades van maximaal een paar honderd euro. Daarbij kan het lonen om zelf voor de kosten op te draaien, in plaats van een verzekeraar in te schakelen. Moderne reparatietechnieken drukken de kosten, wat kan zorgen voor een nieuwe markt van mensen die nu wél besluiten om die deuk te laten fixen. 

Het verdienmodel van de drie apps is te vergelijken met diensten als Booking.com, GroupOn en Thuisbezorgd.nl: er wordt bij de aangesloten ondernemers een commissie gevraagd per transactie. Voor consumenten zijn de apps gratis.

Fixico (400 aangesloten garages)
De eerste app op dit gebied, en is inmiddels gefund met 280.000 euro. De startup werkt ook samen met een aantal autoverhuurders. Na een pilot in Amsterdam ging de app in april ‘landelijk’. Elke opdracht wordt door eigen schade-experts gecheckt op duidelijkheid, zodat garages gemakkelijk een offerte kunnen geven.

Commissie: garages betalen nu nog niks aan Fixico, omdat de app eerst wil aantonen dat die bedrijven daadwerkelijk opdrachten kunnen binnenhalen. ‘Vervolgens is het ook eerlijk dat daar wat tegen overstaat, maar alleen als je van ons daadwerkelijk nieuwe opdrachten in de werkplaats hebt’, zegt medeoprichter Derk Roodhuyzen.

Hoeveel garages uiteindelijk moeten gaan betalen is nog niet bekend. ‘We neigen naar een percentage per uitgevoerde reparatie’, zegt Roodhuyzen. ‘Maar het zou ook een hybridemodel kunnen worden, waarbij herstellers die veel opdrachten uitvoeren een vaste prijs betalen boven een bepaald reparatiebedrag.’

Deukweg (303 aangesloten garages)
Gelanceerd in april 2014. Belooft binnen 24 uur minimaal 3 offertes. Dee werkwijze bespaart volgens de oprichters veel geld, want ‘de kosten voor het repareren van autoschade zijn voor consumenten nu niet transparant’.
Commissie voor de garage: 7 procent van het schadebedrag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Schadekiek  (300 aangesloten garages)
Gelanceerd in januari 2014. Schadekiek sloot zich vorige maand aan bij de eerste lichting Nederlandse projecten op Kickstarter, maar kan met een (op het moment van schrijven) gefund bedrag van 81 euro nog wel een ‘kick’ gebruiken.
Commissie: onbekend.

De strijd om het marktaandeel is losgebarsten: welke app haalt de meeste schadeopdrachten binnen en groeit uit tot een succesvol bedrijf? Ondertussen duimen de oprichters – en de garagebranche – ervoor dat de daling van het aantal schades, dankzij technieken als parkeersensoren en automatisch afstand houden, niet al te hard doorzet.